Start > Körkortsforum > Uppkörningen!

Uppkörningen!

Hanna 2015-12-28 00:11 ! Citera #
Hej alla, jag kan börja med att säga att jag har klarat av teorin, vilket jag gjorde på första försöket där jag fick 59. Men när jag sedan gjorde uppkörningen så kuggade jag. Jag blev helt plötsligt osäker innan jag skulle in i rondellerna och kunde till exempel stanna i onödan. Så min inspektör tyckte inte att jag planerade bra inför de samt att jag därmed inte var miljövänlig.
Därför blev min punkt i protokollet cirkulationsplats. Utöver det så var jag väldigt uppmärksam och hade inga större problem. De mindre felen jag gjorde var att jag krånglade till det lite vid back-parkering samt filbyten. Detta var dock inget han lade stor vikt på.

Jag visste att jag inte hade klarat det när vi parkerade vid trafikverket, så jag förstod honom när han gav mig icke-godkänt. Jag blev såklart ledsen men bokade en ny tid med min körlärare. Vilket är nu den 30/12, alltså precis innan nyår. Datumet passade mig perfekt eftersom mitt mål var att ta körkortet innan årets slut. Men nu är jag väldigt orolig att jag inte kommer att klara av det. Sedan så känner jag även mycket press från nästan alla i min omgivning. Jag vet att jag kan köra men allt kan hända under uppkörningen speciellt nu när det har börjat snöa. Jag har nämligen en tendens av att köra snabbt, även fast jag hade full koll på det under uppkörningen.

Sedan så vill jag verkligen inte ha samma inspektör som jag hade min första gång. Han var inte bekväm när vi körde och verkade vara extra uppmärksam på att jag kanske skulle döda honom när vi närmade oss rondeller. Hahahah kanske inte exakt så men pratade gjorde han absolut inte. Anledningen till att jag inte vill ha honom igen är att jag är rädd att det då blir en större sannolikhet att jag kuggar.

Så jag undrar om ni tror att det är vanligt att få samma inspektör. Och har någon av er några tips jag kan tänka på. Jag behöver verkligen någon som kan lugna ner mig :cry:
Är rädd att inte klara av!
Gäst 2015-12-28 08:13 ! Citera #
Det finns väl säkert en sannolikhet att få samma inspektör igen. Speciellt om man bokar på samma ort och tid. Men även om man kör på annan ort.

Det bästa tipset jag kan ge dig, är att försök att tänk att det är din körlärare som sitter där. Tänk inte att det är en uppkörning. Och kör som du brukar. Vet att man kan vara nervös, men det hjälpte mig iallafall såpass mycket att jag faktiskt inte var så nervös.

Intala dig själv så ofta du kommer ihåg innan uppkörningen: Jag kan! Jag är bra!

För du kan, och du är bra! :)

Lycka till! Skriv gärna hur det gick
Jossan88 2015-12-28 11:34 ! Citera #
Precis som ”Gäst” skrev här ovanför så finns det en ganska stor chans till att du får samma inspektör igen. Men jag ser inte det som något negativt, du vet hur han är och hur han fungerar. Han vet hur du kör annars, och du körde ju bra fram tills rondell incidenten. Så det kan faktiskt vara mer till hjälp att du får samma inspektör, om du har riktig tur så blir det en kort uppkörning där du får visa att du har lärt dig rondellkörning :)

Min sambo kuggade också sin första uppkörning, han fick samma inspektör till hans andra uppkörning, och då sa inspektören att han bara skulle kolla om min sambo hade rättat till dom punkter som han vart kuggad på under sin första uppkörning, så bara för att man får samma inspektör, så betyder det inte att det enbart är negativt :)

Lycka till!
Hanna 2015-12-28 17:09 ! Citera #
Gäst:
Tack för tipsen! :) Ja det ska jag göra, vi får väll se hur det blir!

Jossan88:
Gud va skönt att få höra det, det skulle ju isåfall bli en fördel. Jag har ju tränat på det jag kuggade på, så det borde inte vara några problem med att visa honom att jag kan.
Jossan88 2015-12-28 21:34 ! Citera #
Till Hanna!

Ja men precis, har du tur så kommer han kolla din körning fram till ett par rondeller och sedan är det bra.
Min sambo kuggade när han skulle göra en vänstersväng på landsväg, och när han skulle göra sin andra uppkörning så fick han åka från trafikverket till närmsta landsväg och där göra en vänstersväng. Inspektören sa att han såg att sambon hade tränat på detta, och det var allt han ville se. Så då åkte dom tillbaka och sedan fick min sambo sitt körkort, hela den andra uppkörning tog 15 minuter :)
Hanna 2015-12-30 11:50 ! Citera #
JAG FICK KÖRKOOOOORTET IDAG. Gud jag är så glad, var så osäker innan jag gick dit även fast jag visste att jag kunde köra. Sedan gick jag dit och körde perfekt! :lol: :D :)
Gäst 2015-12-30 11:56 ! Citera #
Hanna 2015-12-30
JAG FICK KÖRKOOOOORTET IDAG. Gud jag är så glad, var så osäker innan jag gick dit även fast jag visste att jag kunde köra. Sedan gick jag dit och körde perfekt! :lol: :D :)
Grattis :D
Jossan88 2015-12-30 17:52 ! Citera #
Hanna 2015-12-30
GRATTIS!!!!!!

Jag sa ju att det inte behövde vara negativt att få samma inspektör två gånger :)
Gäst 2016-01-04 10:28 ! Citera #
Grattis!!

Du kan ju! Du är bra!

Så härligt sätt att avsluta året på!!!
Gäst 2016-01-11 21:08 ! Citera #
Grattis hoppas jag klarar min uppkörningen oxå

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest