är det någon som har tips på i vilken ordning man ska
lära sin son att mängdträna Vi kör på 1 2 nu och backat lite .
vad ska vi fortsätta med?
När jag hade övningskört några gånger, så att växling mellan 1-2 samt backning funkade helt okej, fick jag börja köra lite landsväg. Dock skulle jag snarare rekommendera att börja övningsköra i ett bostadsområde. Där är det oftast lugnt.
På landsvägar måste man ju kunna växla på ett rutinmässigt sätt, och det är mycket att tänka på. Så landsvägar ska ni vänta med! Enligt körskolan är landsväg ett av de sista moment man lär sig innan uppkörningen. Så börja inte med landsväg! Jag körde dock mycket landsväg innan körläraren gick igenom det med mig, pga att jag bor på landet, så finns inte så mycket andra vägar.
I bostadsområden får han också komma i kontakt med lite trafikregler, samt att han ibland måste bromsa om någon tex går ut i vägen. Där bör du som handledare vara beredd att agera, ifall något händer. Det är inte säkert att din son hinner agera i tid. Han kan ha fokus på något helt annat.
I bostadsområden klarar man sig oftast på att ligga på 1:an i korsningar, och 2;an vid färd rakt fram. Man kan även prova att lägga i 3:an när han blivit mer van. Förutsatt att 3:an är en lämplig växel. Ett tips jag fick av min körskolelärare är att är det tex 30 i ett bostadsområde, så uppmana din son att ligga i kanske 25. Då har han lite extra marginal ifall något händer.
Ett annat tips jag fick från körskolan, var att ha i 2:an om sikten är normal, och det är fritt att köra. Är sikten dålig, ska man lägga i 1:an och köra mycket långsamt.
Nu vet inte jag om ni tänkt att han ska köra något på körskola. Men jag körde en hel del privat, och i slutet av utbildningen tog jag lektioner på körskolan, för att lära mig rätt. Men det skadar inte att ta lektioner tidigare, så man lär sig rätt från början.
Men att köra helt privat går ju också, men det kan vara lite svårare att ha koll på vilka krav som Trafikverket ställer för ett godkänt körprov.
Lycka till!
Jag glömde tillägga en sak.
När din son är säker med bostadsområden, kan ni öva på placeringar i korsningar. Ska ni till höger, ska han lägga sig längst till höger. Ska ni rakt fram, ska han placera sig i mitten av körfältet (det tänkta körfältet naturligtvis) och ska ni till vänster så ska han lägga sig i mitten av vägen. Detta är mycket viktigt att kunna vid körprovet! Åtminstone fick jag mycket beröm av inspektören för det.