Start > Körkortsforum > Vad behöver man läsa på?

Vad behöver man läsa på?

Gäst 2015-12-27 15:28 ! Citera #
Tack för all hjälp! Ska prata med min körskola och min handledare angående det här, får flytta fram den eftersom som sagt det kommer kosta i vilket fall. Ska gå igenom min utredning också så fort skolan börjar, så tror jag att det skulle vara värt.
Jossan88 2015-12-27 16:10 ! Citera #
Gäst 2015-12-27
Tack för all hjälp! Ska prata med min körskola och min handledare angående det här, får flytta fram den eftersom som sagt det kommer kosta i vilket fall. Ska gå igenom min utredning också så fort skolan börjar, så tror jag att det skulle vara värt.
Det tycker jag att du gör rätt i, inte för att låta hård eller mena något som helst taskigt nu så håller jag med föregående skrivare om att du vore en trafikfara för både dig själv samt alla andra om du mot förmodan skulle klara bägge proven nu. Men det jag finner något konstigt är att din trafikskola borde ju se att du saknar kunskaper inom det teoretiska, så då undrar man ju varför dom bokar kunskapsprovet åt dig när du inte ens är halvvägs igenom det?

Eller så borde dom fråga dig innan om du kände dig mogen och säker för att göra provet.
Så känner du det minsta tvivel, så SKA du avboka och plugga på så att du förstår och kommer ihåg vad du läser..

Ett jättebra tips har du fått, plugga bara 1-2 timmar om dagen så ska du se att du kommer ihåg, för stresspluggar du så kommer du glömma allt så fort du stänger igen boken. Och precis som ”Gäst” skrev så kommer det bli väldigt dyrt att behöva göra om provet gång på gång. Så bättre att plugga in så allt sitter och sedan bara göra provet en enda gång.

Lycka till!
Gäst 2015-12-27 19:02 ! Citera #
En fråga till, man kan plugga via den här hemsidan va?
Jossan88 2015-12-27 19:25 ! Citera #
Gäst 2015-12-27
En fråga till, man kan plugga via den här hemsidan va?
Du ska inte förlita dig på denna sida helt och hållet då dom bara tar det mest grundläggande i teorin.
Det bästa vore om du hade körkortsboken samt pluggade på din körskola och hade denna sida som ett komplement med att göra testerna som finns härinne. Även om testfrågorna härinne är väldigt lätta så är det bra att ändå hålla tankegångarna igång
Gäst 2015-12-27 20:26 ! Citera #
Mitt bästa tips för teorin är följande:

Läs boken. Stryk under information du anser är viktig. För anteckningar på det du har svårt att lära dig. Jag lärde mig mycket genom att rita bilder. Min teoribok var full av understrykningar och ritade bilder haha.

Fråga också om hjälp av körskolan om det är något du undrar över.

Komplettera teoriboken med teoritesten från körskolan. Deras frågor anser jag är bäst, då dom är mest trovärdiga. När du gjort ett test, gå igenom alla frågor och svar, oavsett om du klarade testet eller ej. Försök förstå varför ett visst svar är rätt.

På detta sätt kommer kunskaperna in genom djupinlärning. Det innebär att kunskaperna kommer fastna. De kommer också att stanna kvar där när du väl har körkortet.

Jag skulle säga att boken är det största hjälpmedlet för teorin, och frågorna är mer som diagnosiska tester, för att man ska se vart man ligger kunskapsmässigt. Men gör helst tester också.

Jag gjorde tester på körskolan + här på körkortonline, men använde mig mest av körskolans tester.

I början hatade jag teorin, och hade attityden att jag ska bränna upp bokjäveln när jag klarade körkortet. Detta eftersom jag aldrig tycktes förstå. Men när jag använde mig av denna metod, fastnade kunskaperna nästan på en gång. Och nu sitter dom där dom sitter

Att omboka provet, visar på ett moget beteende :) .

Lycka till i fortsättningen! Skriv gärna hur det går fortsättningsvis
Gäst 2015-12-28 02:51 ! Citera #
Hej, skulle fråga om körkortsboken kan fixas online? Som sagt, jag har svårt för böcker. :/
Gäst 2015-12-28 08:23 ! Citera #
Tror inte det. Däremot finns det lättlästa körkortsboken, och jag tror att det även finns vissa stödgrejer på datorn eller något nu när man köper den nyaste versionen av körkortsboken. Jag är dock inte så insatt, då min bok är ca 2 år gammal.

Tror det även finns en körkortsbok som är inläst.

Har också svårt att förstå innehållet i boken. Använde ovanstående metod. Tillslut lossnade det efter att ha läst boken några gånger.

Men du kanske kan kolla ifall du kan gå på teorilektioner på körskolan? Då är det en lärare som går igenom boken.

Och är det något som inte fastnar när du läser boken, kan du fråga föräldrar/körlärare.

Prata annars med din körlärare om han/hon har något annat dunderknep för teorin. Det är fett töligt att plugga, men det är så värt det i slutändan. Och finns tyvärr inte så mycket genvägar. Och för den delen så tjänar man i längden inte på genvägar.

Kämpa på!
Annan gäst 2015-12-28 12:51 ! Citera #
Jag ska göra mitt teoriprov imorgon och jag har gjort många tester. Av dessa tester måste jag få 62 av 70 frågor (alla frågor räknas in i resultatet) för att kunna gå vidare. Det finns frågor som är förståliga och frågor som är konstiga och man ifrågasätter varför man bör kunna dessa. I början när jag gjorde dessa test fick jag 52 av 70 och då småkikade jag i boken. Idag så tar jag ingen hjälp och sätter 65 av 70 utan problem.
Vad jag vll komma fram till är att det släpper. Förra veckan satt jag och vred på mitt huvud och tyckte det kändes övermäktigt. Idag så kan jag få en fråga jag aldrig sett tidigare och svara rätt för jag förstår hur trafiken är uppbyggd i sin helhet. Jag skulle vilja säga att körkortsteorin är som matte. Den är supersvår och superkonstigt till en början. Men när det släpper, när man får ”aha” upplevelsen så märker man att allt är väldigt logiskt och har en bra förklaring till varför det är som det är. Så fortsätt kämpa. Du tror att det inte sätter sig men nästa gång du ser frågan så kommer du känna igen den och den redde gången som kommer du komma ihåg och veta svaret. Lovat övning ger färdighet!
Gäst 2015-12-28 16:07 ! Citera #
Ska prata med körskolan idag/imorgon, får se vad dem säger ;)
Gäst 2015-12-28 17:18 ! Citera #
Gäst 2015-12-28
Ska prata med körskolan idag/imorgon, får se vad dem säger ;)
Dem hade stäng till 3 Jan, har teoriprovet den 5 Jan, tror att jag inte kan ta bort dem/skjuta upp den eftersom båda är betalda...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest