Start > Körkortsforum > Vad behöver man läsa på?

Vad behöver man läsa på?

Gäst 2015-12-24 02:19 ! Citera #
Hej, jag har min teoriprov den 5 Jan och kan lite om trafikreglerna, men saken är att jag har svårt att läsa och komma ihåg det jag har läst. Vad behöver man kunna till teorin? Vilka frågor kommer upp etc
Gäst 2015-12-24 12:07 ! Citera #
Gäst 2015-12-24
Hej, jag har min teoriprov den 5 Jan och kan lite om trafikreglerna, men saken är att jag har svårt att läsa och komma ihåg det jag har läst. Vad behöver man kunna till teorin? Vilka frågor kommer upp etc
Låter som att du inte är redo för provet när du bara kan ”lite om trafikreglerna” om du har koncentration eller tex lässvårigheter hade de nog vart bättre å göra provet verbalt istället... Altså att du sitter med någon från Trafikverket som ställer frågor till dig, istället för att göra provet på datorn...

Teoriprovet består av 70st frågor ”5st test frågor som man varken får rett eller fel på” således är det 65 frågor som räknas.. För att klara provet måste du ha 52 rätt eller mer..

Provet består av frågor i alla katogorier : Bilen/Körning/Trafikregler/Skyltar osv kanske låter lite men dessa har också underkategorier som tex med körningen: körning i regn/snö/dimma/mörker - faror i trafiken, alkohol/droger/trötthet å körning... m.m osv....Så det är inte bara trafikregler man måste kunna, man behöver veta alt kring körningen/människors beteende å själva bilen..

Man behöver inte kunna precis alt, men de mesta av alt för att ha en chans i huvudtaget på provet då frågorna slumpas fram, ingen får altså samma fråga som du ”normalt sett sitter man i ett datarum med ett antal personer, beroende på storleken på rummet”

Mitt tips är att du börjar plugga å de nu, Speciellt i teoriboken!
Gäst 2015-12-24 12:58 ! Citera #
Kunskapsprovet innehåller frågor om bland annat:

fordonskännedom och manövrering
miljö
trafiksäkerhet
trafikregler
personliga förutsättningar

Så jag skriver precis samma sak som ”gäst” här ovanför skrev till dig.
Du är absolut inte klar för att skriva teoriprov om du bara ”kan lite om trafikregler”
Så antingen kör du upp som privatist och chansar på att det kommer gå bra (vilket det sällan lönar sig att göra så)
Eller så har en väldigt dålig trafikskola som tror att du redan är klar för att skriva kunskapsprovet..

MEN skulle du ha någon sorts sjukdom som dyslexi eller nått annat som gör det svårt för dig att läsa och förstå. Så kan du som som ”gäst” skrev ta hjälp av trafikverket och då få göra ett muntligt teoriprov.
Gäst 2015-12-24 19:37 ! Citera #
Vem som har företräde i olika situationer.
Gäst 2015-12-24 21:01 ! Citera #
Pluggar via den här sidan, men annars är det typ 5 minuters pluggande på boken och sedan slänger jag den, jag förstår dem flesta begreppen såsom högerregeln etc. Bara orolig eftersom jag är glömsk och har typ dyskalkyli, vänster & höger är djävligt svårt, så hoppas på att läraren visar med fingrarna osv.
Gäst 2015-12-24 21:13 ! Citera #
Gäst 2015-12-24
Pluggar via den här sidan, men annars är det typ 5 minuters pluggande på boken och sedan slänger jag den, jag förstår dem flesta begreppen såsom högerregeln etc. Bara orolig eftersom jag är glömsk och har typ dyskalkyli, vänster & höger är djävligt svårt, så hoppas på att läraren visar med fingrarna osv.
Om du har dyslexi är det desto större anledning att ta teoriprovet muntligt... Känner nämligen folk som har dyslexi eller lässvårigheter en av dom fick göra om provet på datorn 7 gånger å en annan 35! För att dom vägrade ta emot den hjälp man kan få... Onödiga pengar med andra ord!....

Vad gäller körningen så kan du INTE räkna med att uppkörningsläraren pekar var du skal köra... Försök istället att tänka på att du sitter på vänster sida i bilen å att läraren sitter på höger.. För det är nog ingen bra ide att säga att du har problem med vänster/höger... Har själv problem med detta, men försöker tänka som ja sa att ja sitter på vänster sida osv...
Gäst 2015-12-24 22:23 ! Citera #
Du måste kunna allt vid teoriprovet!!!

Även fast det kommer inom olika områden, vet man inte vad som kommer. Dessutom blir man en trafik fara om man inte kan teorin. Tror du trafikverket har teoriprov bara för att jävlas?

Låter som du bokat provet för tidigt. Proven på trafikverket ska man göra som en ren formalitetsgrej. Man ska alltså kunna allt. Detsamma gäller uppkörningen. Du ska kunna köra självständigt. Du ska alltså inte behöva hjälp av inspektören.

Men plugga ordentligt, och försök att verkligen förstå!! Så får du ändå ha lycka till!
Gäst 2015-12-26 22:30 ! Citera #
Gäst 2015-12-24
Oj oj oj, din stackare...
Om du inte har börjat läsa teorin fören nu så ser jag tyvärr inte hur du ska klara av teorin på dom dagar som är kvar innan du ska skriva ditt prov.. Teorin ska helst läsas samtidigt som man gör det praktiska, d.v.s kör bil :)

Vilka frågor som kommer komma på just ditt prov är helt omöjligt att svara på då trafikverket har flera tusen olika frågor, så att du får just dom frågorna som du skulle bli rekommenderad är väldigt lite. Dessutom byter dom ut vissa frågor vid jämna mellanrum bara för att ingen ska kunna få samma sorts frågor.

Får man fråga varför du inte redan har börjat läsa teorin?
Gäst 2015-12-27 04:16 ! Citera #
Gäst 2015-12-26
Oj oj oj, din stackare...
Om du inte har börjat läsa teorin fören nu så ser jag tyvärr inte hur du ska klara av teorin på dom dagar som är kvar innan du ska skriva ditt prov.. Teorin ska helst läsas samtidigt som man gör det praktiska, d.v.s kör bil :)

Vilka frågor som kommer komma på just ditt prov är helt omöjligt att svara på då trafikverket har flera tusen olika frågor, så att du får just dom frågorna som du skulle bli rekommenderad är väldigt lite. Dessutom byter dom ut vissa frågor vid jämna mellanrum bara för att ingen ska kunna få samma sorts frågor.

Får man fråga varför du inte redan har börjat läsa teorin?
Tänkte börja efter skolans slut eftersom jag hade alldeles för mycket att göra, gick knappt att öppna boken och bläddra. Jag kan dock läsa en sak men sedan glömma det minuten efter.

Ska man skjuta upp uppkörningen då? ????
Gäst 2015-12-27 10:29 ! Citera #
Gäst 2015-12-27
Tänkte börja efter skolans slut eftersom jag hade alldeles för mycket att göra, gick knappt att öppna boken och bläddra. Jag kan dock läsa en sak men sedan glömma det minuten efter.

Ska man skjuta upp uppkörningen då? ????
Jag skulle rekommendera det ja. Anledningen till varför jag väntade och tog körkort året efter mina jämnåriga, var för att jag inte hade tid att plugga för körkortet.

Om du läser något, och sedan glömmer, känns det som du bokat för tidigt.

Allt måste sitta!! Provet är lite klurigt,och det är inga problem om man pluggat. Men att få in teorin på så få dagar, gör det tyvärr tufft att klara det.

Och om du nu skulle klara det, hur har du tänkt dig att klara dig själv om du nästan bara kan lite av reglerna?

Jag vet att det är tufft att gå i skolan och ta körkort. Har varit i din sits. Men det kanske är bättre att flytta fram provet? Hursomhelst kommer det bli pengar, om du behöver göra om.

Det är bättre att vänta, och verkligen sen bestämma sig. Det var när jag verkligen satsade 100% på körkortsplugget, som jag faktiskt lärde mig det. Och på så sätt klarade körkortet på första försöket.

Stressa inte! Har du klarat dig utan körkort i 18 år, klarar du dig några veckor/månader hit och dit. (Min uppkörning blev flyttad, så den tanken hjälpte mig).

Det är ditt körkortsprov, så du gör som du vill. Men du kanske ska tänka efter en gång till. För skulle du mot förmodan klara båda proven, men har kunskapsbrister, blir du farlig i trafiken.

Men nu är chansen minimal att man klarar bägge proven med kunskapsbrister.

Jag skulle faktiskt vilja påstå, att pluggar du en liten stund varje dag, kommer teorin snart sitta. Men till 5:e januari blir det nog tajt. Men du kanske kan satsa på sportlovet eller något.sånt? För jag la ner 1-2 h per dag (hade dock inget i skolan då) på teorin, under 3 månader, och då blev jag godkänd.

Lycka till med pluggandet i vilket fall!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor