Jag har precis börjat läsa den lättlästa körkortsboken och finner den mycket lättare att förstå (delvis för att jag har ADHD) jag har skrivit teoriprov 3ggr och kuggat dom alla och haft 3 uppkörningar varav jag klarade den sista, så min fråga är alla ni som kuggat teoriprov hjälpte den lättlästa körkortsboken er mycket? och hur många gånger kugga ni era teoriprov innan ni blev godkända? tack på förhand.
Nu läste jag vanliga körkortsboken. Men den måste läsas. Att bara plugga frågor, är trams, eftersom man inte lär sig att förstå innebörden, utan man lär sig bara svaren.
Läs igenom boken många gånger. Gör gärna frågor vid sidan av, för att se inom vilka områden du har kunskapsluckor.
Anteckningar kan hjälpa.
Du skriver att du har adhd, kanske är det så att du då behöver ta hjälp från någon som kan hjälpa dig att hitta en bra instuderingsmetod? Kanske körskolelärare ifall du går på körskola. De är utbildade att kunna lära ut på olika sätt, och individanpassa.
Där kan du kanske få bra tips och trix som passar dig. Jag vet ju inte riktigt hur din diagnos försvårar inlärningen, eftersom det är olika från person till person. Men att ta hjälp är ett hett tips.
Om du inte går på körskola, kanske du har en förälder/syskon/kompis osv som kan hjälpa dig att förklara det du inte förstår.
Lycka till med pluggandet! Hoppas du hittar en bra metod, så att du får ditt körkort!
Skam den som ger sig!
Tja! Jag har också adhd och jag använde mig utav den lättlästa körkortsboken och den vanliga, samt bonnierstrafikskola.se.
Jag klarade teorin på första försöket och fick 61 poäng och hade svarat klart på alla frågor redan efter 15 minuter.
Nyckeln bakom att lära sig är repetition. Jag gjorde snygga wordpad dokument och infogade bilder och texter med olika färger för att minnas.
i64.tinypic.com/rus4m1.png
Det underhåller dig litegrann samtidigt som du lär dig, vilket gör det lättare för oss med adhd.
Ta pauser var 30:e minut för att vila huvudet och gå igenom en sak i taget. Jag antecknade allt jag läste, repeterade det jag pluggade dagen innan före jag började med ett nytt kapitel.
bonnierstrafikskola.se - övningskörning.com