Start > Körkortsforum > Hårda inbromsningar

Hårda inbromsningar

N 2015-12-16 17:50 ! Citera #
Jag har precis börjat övningsköra, asså typ bara kört omkring 8 gånger kanske. Jag kör privat med pappa på en enskild väg med knappt någon där varken bilar eller människor. Pappa vill att jag ska ta en körlektion innan jag kör med honom i trafiken.
Men för att komma till saken så har jag tränat på dragläget och krypkörning och senast så tränade jag lite på att växla och låtsas rödljus, dvs stanna och sen åka iväg. Men jag får nästan alltid ett ryck i slutet av mina inbromsningar. Pappa ger inte direkt något direkt råd på hur jag ska göra för att minska rycket. Som jag har fattat det så ska man lätta på bromspedalen i slutet, men jag får inte till det! Så jag undrar om någon här kanske har något råd eller tips på hur jag kan få bättre inbromsningar? :)
Yajirou 2015-12-16 19:36 ! Citera #
Hej N.

Att börja med trafikskolan är en bra sätt att lära sig hur en bil fungerar, vilket är även bra att öva med ”professionella” lärare innan man ger sig ut på de större vägarna.

Kör du med automat: Bromsa mjukt innan bilen stannar. Då kan du slippa ett ryck som dyker upp när bilen snattat tvärt.

Kör du med manuell: Se till att trycka ner kopplingen vid ca 15-20 km/h hastighet. Då rullar bilen bara och då kan du mjukt och enkelt stanna. Lägg inte i 1:ans växel innan du stannat då detta växel ska enbart användas i väldigt låga farter samt för att bara få bilen i rullning. För att undvika andra slags ryckningar, så måste man se till att ha rätt växel.
Så länge kopplingen är nere så har du växeln i friläge vilket däremot kan göra att hastigheten kan även öka vid nerförsbackar.

Lycka till med övningskörningen.
Gäst 2015-12-16 21:36 ! Citera #
Det var samma för mig i början!

Tips: När du bromsar, SLUTA INTE bromsa förrän KOPPLINGEN ÄR HELT UPPE. Så du ska göra såhär: bromsa lätt, tryck ner kopplingen, växla ner till den växeln du vill ha, släpp kopplingen långsamt SEN ska du sluta bromsa. Ha alltid kvar foten på bromspedalen tills kopplingen är HELT uppe.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor