Start > Körkortsforum > En kort sträcka med sommardäck

En kort sträcka med sommardäck

Gäst 2015-12-15 23:26 ! Citera #
Okej nu är det så här att på torsdag är jag tvungen och göra något som jag inte hade velat göra. Måste köra en polares bil en kort sträcka 5 kilometer eller nåt sånt. Men bilen har sommardäck .. och jag vet att man måste inte ha vinterdäck det finns ingen snö lr så men efter första 1 december så är det krav att man måste ha det ändå men vad ska man göra , idioten har inte bytt däcken än. Jag kan inte skita i det för jag har lovat så frågan är .. hur mycket risk är det att man krockar ifall man kör lugnt (jag kör riktig lugnt , max 40 och mindre om det behöves) .. kan man krockar i den hastigheten ? snö har inte fallit .. men det börjar bli kallt så jag vet inte om det är halltig .. bor i malmö .. tips ?
Yajirou 2015-12-15 23:38 ! Citera #
Hej.

Det är olagligt att köra utan vinterdäck under denna period. Krockar du så kan du inte skylla ifrån dig då du har ansvaret.
Det är halt i hela Sverige, speciellt på morgonen. Även de med vinterdäck krockar runt även om det inte finns snö. Det finns något som kallas svart is med mera som inte syns och hamnar du i en sådan kan det gå illa till nästan oavsett hastigheten.
Mitt bästa tips är att du ringer denna vännen imorgon och ber han byta till vinterdäck. Du ska inte behöva ta den risken oavsett om du lovat hen att köra någon kilometer. Annars kan du be om en liten slant och byta de själv, tar oftast bara 30-40 min att göra det.
Gäst 2015-12-15 23:42 ! Citera #
Grejen är jag har kört den innan i veckan .. inget hände ? hur så ?
men nu känns det att det blir verkligen kallt
Gäst 2015-12-16 07:03 ! Citera #
I Malmö på torsdag ska det bli 9 grader så ingen stor risk för halka, MEN som tidigare skrivits, det är lag på vinterdäck denna perioden om det ligger minsta lilla snö, is eller frost på någon del av vägen. Så jag hade nog tänkt två gånger innan jag hade kört. Blir du inblandad i en olycka ser det inte så bra ut att ha sommardäck.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo