Start > Körkortsforum > Backparkering

Backparkering

Gäst 2015-12-15 17:24 ! Citera #
Har klarat körkortet, men är fortfarande extremt dålig på det. Försökte idag, och ja, det gick tillslut, men jag fick slita.

Så nu till frågan. Hur gör man?
Jadu 2015-12-15 19:14 ! Citera #
Du använder dina speglar och sunt förnuft? Vrid mer än du tror och se till att du har utrymme nog att hamna lite fel.
Gäst 2015-12-15 19:41 ! Citera #
Okej. Den enda gång jag övat på detta på körskolan, sa dom att jag skulle ställa bilen så jag liksom satt mitt framför rutan, och sen vrida bilen snett ut, men sen har jag glömt hur man gör det smidigt. Är mer ute efter en sådan fortsättande beskrivning.

Men i värsta fall får jag väl krångla o ha mig, istället för att göra det smidigt.
Yajirou 2015-12-15 23:29 ! Citera #
Hej Gäst.

Att stanna mitt framför parkeringen och sedan vrida bilen snett ut är vad i princip alla lär sig i trafikskolan.
Har själv gjort det också. Vid uppkörningar är detta ett bra sätt att backa in i en parkering.

Själv har jag skippat denna rutin nu och låtsas som om jag ska svänga in i parkeringsrutan mitt framför men bredvid den och använder sedan sidospegeln vid höger sida (om en bil är parkerad bredvid vid höger sida, annars vänstra) och backar sedan in.
Du ser sidan av din bil från sidospeglarna och om du ser ett mellanrum mellan din och grannens bil så kommer du inte krocka . Sedan gäller det bara att ha någon marginal vid sidorna så folk kommer in och ut samt att inte backa för långt bak.

97% av alla personbilar får plats i en parkeringsruta om grannarna parkerat i rutan och inte tagit en bit av din.
Gäst 2015-12-16 07:13 ! Citera #
Yajirou 2015-12-15
Hej Gäst.

Att stanna mitt framför parkeringen och sedan vrida bilen snett ut är vad i princip alla lär sig i trafikskolan.
Har själv gjort det också. Vid uppkörningar är detta ett bra sätt att backa in i en parkering.

Själv har jag skippat denna rutin nu och låtsas som om jag ska svänga in i parkeringsrutan mitt framför men bredvid den och använder sedan sidospegeln vid höger sida (om en bil är parkerad bredvid vid höger sida, annars vänstra) och backar sedan in.
Du ser sidan av din bil från sidospeglarna och om du ser ett mellanrum mellan din och grannens bil så kommer du inte krocka . Sedan gäller det bara att ha någon marginal vid sidorna så folk kommer in och ut samt att inte backa för långt bak.

97% av alla personbilar får plats i en parkeringsruta om grannarna parkerat i rutan och inte tagit en bit av din.
Jajemän! Denna metod lärde jag mig också. Men i den situationen som uppstod häromdagen, fanns det en bil parkerad mitt emot. (Var den enda lediga parkeringsrutan) Att göra nosparkering gick också åt skogen, så skulle prova backparkering. Så blev så fundersam, men jag lyckades i vilket fall parkera med god marginal till grannbilarna, och utan alltför mycket krångel.

Vanligtvis är parkering min starka sida, men allt gick fel den gången haha.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov