Start > Körkortsforum > Det första trafikbrottet!

Det första trafikbrottet!

Gäst 2016-01-04 12:33 ! Citera #
Gangster 2016-01-04
Jo. Det är svårt att förklara mig mer tydligt.

Men jag stod i mitten av vägen när det slog över till rött. Jag väntade alltså inte vid linjen. När det fortfarande inte blivit grönt igen (jag fick ju analysera hur bilarna runtomkring betedde sig, eftersom jag inte längre såg trafikljusen), körde jag över. Så med andra ord körde jag mot rött, eftersom jag korsade vägen när det inte blivit grönt än. Dock var det ingen mötande bil som körde, så det var troligtvis påväg att bli grönt då.

Och eftersom de mötande bilarna stannade, blev situationen iallafall inte farlig. Möjligen bara lite olaglig.

Men än har ingen undercover-polis stoppat mig.

I vilket fall som helst ska jag nästa gång det är rusningstrafik försöka åka till rondellen, för då är det enklare att komma in på den vägen dit jag skulle.
Du behöver ju bara vänta vid linjen när det är rött, om det inte är köbildning på vägen dit du ska.
Köra mot rött = passera stopplinjen eller trafiksignalen när det är rött, vilket du inte gjorde.

Köra ut ur korsningen när ljuset växlar om = inte rödljuskörning eftersom du redan passerat trafikljuset. Det här är vad du gjorde och är precis som man ska göra.

Bli ståendes i korsningen när ljuset växlar om för att det är kö dit man ska = inte heller rödljuskörning eftersom man redan passerat trafikljuset och stopplinjen. Däremot kan man teoretiskt sett få böter för detta om man när man passerade trafikljuset borde ha insett att man inte kunde lämna korsningen.

Så ja, det är riktigt att analysera hur bilarna runt omkring beter sig. (Den enda analys som behövs är ju att notera att mötande trafik stannar, vilket alltid sker eftersom de får rött förr eller senare.)

Har du lärt dig något annat så har du lärt dig fel.
Gangster 2016-01-04 16:30 ! Citera #
Okej. Då förstår jag. Grejen är den att ingen lärt mig vad man ska göra i sånna situationer. Fick handla efter eget sunt förnuft.

Dock trodde jag det var förbjudet att stå på det sätt jag gjorde när det slår om till rött. Men då hade jag tydligen fel. Man lärt sig alltid nya saker! :)

Tack för lärdomen!
Gäst 2016-12-17 18:09 ! Citera #
Min lista över ”trafikbrott” bara växer ju längre jag har haft körkort. Det går inte att köra bil i Stockholm utan att bryta mot lagen men jag försöker så gott jag kan och det går rätt bra även fast det är svårt. Jag har aldrig medvetet försökt bryta mot någon lag. Jag har aldrig medvetet begått ett trafikbrott. För någon vecka sedan råkade jag köra mot enkelriktat en gång eftersom någon hade vänt (antagligen barn eller ungdomar) en temporär ”förbud mot infart med fordon” skylt på ett sådant sätt att jag inte uppfattade gatan som enkelriktad. Istället trodde jag att en korsande gata var enkelriktad. Det var en omledningstrafikskylt eftersom det var vägbyggen och husbyggen överallt. Till mitt försvar;

1. Det var mörkt, snöade och var isigt
2. Området (därför kör jag aldrig där) skall tydligen vara ett helvete att köra även under normala omständigheter
3. Hela området stod under ombyggnad så det var omledningsskyltar överallt
4. Det är sjukt vanligt med olyckor i området på grund av dålig skyltning osv. i området
5. Jag var fruktansvärt förkyld och kräktes i bilen.
6. Skylten var felvänd

Dock skulle jag kunnat ha gissat mig till detta givet bilarnas placering och hur gatan var konstruerad. Det var den enda logiska slutsatsen men återigen - var jag rätt förkyld så jag tänkte inte klart. Hur som helst. Jag fick mötande trafik och var tvungen att köra upp på trottoaren. Den sista bilen fällde ned sin ruta och gubben i den skällde ut mig. Jag som brukar få positiva vinkar och så för jag kör så bra. :cry:

Sedan blev jag fruktansvärt nervös eftersom jag trodde hela gatan var enkelriktad. Det var uppenbart att den inte var så det förhöll sig men jag vågade inte chansa. Det tog tre försök att vända bilen eftersom jag bilen inte orkade att vända på kopplingen samt att jag hade svårt att hitta dragläget. Detta händer alltid när jag blir nervös - jag får svårt att hitta dragläget. Jag kollade upp detta när jag kom hem och gissningsvis skulle jag ha gjort rätt att fortsätta köra ned för den g gatan. Det var ingen som indikerade att det var enkelriktat men man vet ju inte eftersom det var en massa temporära vägskyltar överallt. Hur som helst hittade jag en annan något längre väg.

På vägen hem var jag så nervös så jag råkade köra mot gult i en komplicerad korsning. Det var dock inte min mening - precis när jag skulle köra ut slog det om till gult även om det nu inte är olagligt. Undviker alltid att köra mot gult. Sedan blev jag rädd att jag gjort en olaglig vänstersväng just där - att jag hade missat någon skylt (som jag precis hade gjort vid gatan som var enkelriktad) Jag kollade upp det på Google Map, kollade i boken och frågade sedan mina föräldrar när jag kom hem. Jag hade gjort helt rätt. .

Överlag är det skitsvårt att köra bil i Stockholm. Bara den timmen av bilkörning såg jag flera felparkerade bilar, bilar som inte blinkade, bilar som använde hornet helt i onödan, bilar som körde för fort och bilar som körde över heldragen linje. Sedan är det också alla cyklister (som till och med kör sent på kvällen i snöstorm) och all vandalisering av vägskyltar eller skyltar som någon krockat med som inte fixas.

Det är livsfarligt att köra i Stockholm... :?
Arselbort 2017-12-23 06:11 ! Citera #
Visserligen 2 år gammal tråd men, #1 du behöver inte oroa dig. För att överhuvudtaget sätta dit dig för ”brottet” måste de ha sett och bekräftat att det faktiskt var du som körde. Det kan lika gärna ha varit de i rondellen som gjorde fel (tro mig, jag är yrkeschaufför och har mer än en gång stött på idioter i rondeller som ser att man är på väg in, eller framför allt passera övergångsställe på cykel; och då trycker gasen i botten för att sedan hänga sig på tutan). Och med nytaget körkort samt faktisk förståelse för ditt fel, skulle det väl förmodligen blivit en varning eller i allra värsta fall, dagsböter. 8-)
Björn He 2023-10-27 02:00 ! Citera #
När man är på väg in i en cirkulationsplats så måste man hålla sådan uppsikt att man kan uppmärksamma eventuella fordon som närmar sig infarten där man kör in; uppsikt måste så gott som alltid hållas över HELA cirkulationsplatsen. Om något fordon närmar sig inom synhåll så bör man bedöma att det fordonet måste släppas förbi, annars om inget fordon som är inne i cirkulationen före närmar sig inom synhåll så kan man normalt köra vidare utan att behöva stanna för att ge något fordon företräde. Om man bara kör in i cirkulationen utan att ha väjt för att ge ett fordon redan inne i cirkulationen företräde, då riskerar man faktiskt att bli påkörd av det fordonet om man nu har riktig otur, och då är man så gott som alltid ensam vållande till kollisionen, som inte iakttagit väjningsplikt mot fordon redan inne i cirkulationen innan man själv kört in.

En fordonsförare redan inne i cirkulationen har dock såvitt jag vet själv en skyldighet att se till att undvika fara eller onödigt hinder för andra fordon i cirkulationen om föraren exempelvis planerar att göra något körfältsbyte eller annars korsa högra körfältet (som man normalt gör vid vänstersväng då man färdas in i cirkulationen i det vänstra körfältet och sedan måste korsa högra körfältet för att kunna färdas ut). Om ett annat fordon färdas in i cirkulationen i höger körfält så måste en fordonsförare som färdas i vänster körfält iaktta särskild försiktighet för att undvika fara eller onödigt hinder för fordonet i höger körfält, trots att fordonsföraren själv redan varit inne i cirkulationen före.

Om man har tur så kan man dock oftast slippa undan eventuellt straff för trafikbrott om man mot förmodan krockat eller blivit påkörd i en cirkulationsplats. Trafikolyckor brukar oftast inte bli polisanmälda, utan bara vara en civilrättslig sak som handläggs av försäkringsbolag, men en som haft väjningsplikt men ändå inte väjt för ett fordon inne i cirkulationen före anses så gott som normalt som ensam vållande till kollision och blir då ersättningsskyldig för fordonet den haft väjningsplikt mot, och ersättningsskyldigheten går ju på den vållandes trafikförsäkring.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 18:04
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov