Gangster 2016-01-04
Jo. Det är svårt att förklara mig mer tydligt. Men jag stod i mitten av vägen när det slog över till rött. Jag väntade alltså inte vid linjen. När det fortfarande inte blivit grönt igen (jag fick ju analysera hur bilarna runtomkring betedde sig, eftersom jag inte längre såg trafikljusen), körde jag över. Så med andra ord körde jag mot rött, eftersom jag korsade vägen när det inte blivit grönt än. Dock var det ingen mötande bil som körde, så det var troligtvis påväg att bli grönt då.
Och eftersom de mötande bilarna stannade, blev situationen iallafall inte farlig. Möjligen bara lite olaglig.
Men än har ingen undercover-polis stoppat mig.
I vilket fall som helst ska jag nästa gång det är rusningstrafik försöka åka till rondellen, för då är det enklare att komma in på den vägen dit jag skulle.
Köra mot rött = passera stopplinjen eller trafiksignalen när det är rött, vilket du inte gjorde.
Köra ut ur korsningen när ljuset växlar om = inte rödljuskörning eftersom du redan passerat trafikljuset. Det här är vad du gjorde och är precis som man ska göra.
Bli ståendes i korsningen när ljuset växlar om för att det är kö dit man ska = inte heller rödljuskörning eftersom man redan passerat trafikljuset och stopplinjen. Däremot kan man teoretiskt sett få böter för detta om man när man passerade trafikljuset borde ha insett att man inte kunde lämna korsningen.
Så ja, det är riktigt att analysera hur bilarna runt omkring beter sig. (Den enda analys som behövs är ju att notera att mötande trafik stannar, vilket alltid sker eftersom de får rött förr eller senare.)
Har du lärt dig något annat så har du lärt dig fel.