Jag känner så mycket igen mig!
Var ute och körde första gången själv i rusningstrafik. (Haft körkort en månad)
Jag lyckades klanta till mig vid ett trafikljus på följande sätt:
Jag var bil nr 2 i kön. Ljuset slår om till grönt och bilen framför och jag ska båda svänga vänster. Det kommer en massa mötande bilar, så vi måste ju enligt reglerna vänta. Bilen framför slänger sig ut så den nästan krockar med en annan bil, och jag står kvar och väntar, eftersom jag anser att jag inte hinner över.
Problemet var att jag råkat köra förbi trafikljuset, eftersom jag hade påbörjat svängen när det blev grönt. Så jag ser med andra ord inte när det slår om. Men jag förstod att det slog om när mötande bilar stannade.
Där stod jag på tvären mitt i stans mest trafikerade gator och visste väl inte helt hur jag skulle ta mig ur situationen jag klantat mig in i. Tillslut kör jag mot rött, eftersom det var fritt, och jag ville ta mig därifrån eftersom jag vid grönt ljus skulle vara hindrande.
Ingen polis stoppade mig, men hade jag blivit stoppad hade polisen förmodligen inte varit glad på mig. Körkortet hade nog varit ett minne blott för ett tag.
Sedan denna händelse är man alldeles nojig, och tror att det var nån kärring i de andra bilarna som anmälde en, eller att det finns undercover-poliser överallt som närsomhelst kommer söka upp mig. Det pinsamma är att jag vaknade inatt med världens mest dåliga samvete.
Hursomhelst har jag tagit det som en läxa, att faktiskt se till att kunna genomföra svängen, innan jag kör förbi trafikljuset nästa gång, eller välja att tex vända i en rondell och göra en högersväng istället nästa gång.
Man lär så länge man lever!
/En laglydig som blivit gangster