Start > Körkortsforum > Det första trafikbrottet!

Det första trafikbrottet!

Gäst 2015-12-14 20:19 ! Citera #
Hej,

För ca tre månader tog jag körkortet, och jag är fortfarande under provtiden. Idag när jag körde bröt jag mot trafikregel och det är jag körde in i rondellen trots att det fanns bilar inne i rondellen. Jag trodde att luckan skulle räcka till men jag missbedömde, resultatet blev att någon av bilarna bakom mig tutade. Jag fick inga böter eller något liknande, men jag är rädd om någon har anmält mig för det eller om det var någon ’’undercover polis’’ som såg detta och kommer att anmäla mig sedan! Vet någon om kan poliser eller vanliga personer anmäla mig? och under vilka trafikbrott kan körkortet bli indraget?
Yajirou 2015-12-14 20:31 ! Citera #
Hej.

Osannolikt att någon skulle anmäla det då ca 45% av alla som har körkort kör som idioter.

Däremot om du hade krockat med någon vilket i detta fall hade varit ditt fel så är det ett trafikbrott.
Du skulle troligtvis inte bli av med körkortet av något sådan då det inte är så värst allvarligt. Böter kan det bli om polisen dyker upp.
För att bli av med kortet under prövotiden måste man göra allvarligare trafikbrott som att köra mot rött, inte stanna vid stoppskyltar och rattfylleri t.ex.

Chansa inte när du kör. Alltid bättre att avvakta. Om det kommer bilar non-stop och du inte kan köra och folk bakom börjar tuta så är det bara att lägga i friläge och hoppa ut och börja mucka med de bakom. Skämt åsido, du kan i sådana fall försöka tränga dig in. Det finns förare som brukar släppa in andra i rondeller om de kunnat köra hela tiden medans köer bildas för de andra.
Gäst 2015-12-15 10:23 ! Citera #
Gäst 2015-12-14
Hej,

För ca tre månader tog jag körkortet, och jag är fortfarande under provtiden. Idag när jag körde bröt jag mot trafikregel och det är jag körde in i rondellen trots att det fanns bilar inne i rondellen. Jag trodde att luckan skulle räcka till men jag missbedömde, resultatet blev att någon av bilarna bakom mig tutade. Jag fick inga böter eller något liknande, men jag är rädd om någon har anmält mig för det eller om det var någon ’’undercover polis’’ som såg detta och kommer att anmäla mig sedan! Vet någon om kan poliser eller vanliga personer anmäla mig? och under vilka trafikbrott kan körkortet bli indraget?
Haha....ursäkta att ja skrattar, men det där lät som mig i början när ja va ute å körde... Extremt nojig altså :P Trafikpoliser är nästan altid ”markerade” om dom är ”underkover” typ så blir du stoppad på plats om man tex bryter mot någon trafikregel...

Här kommer mitt största misstag som ”nybörjare”

Hade vart i Göteborg över natten ”bor högre upp i landet å därför inte riktigt van stora GBG” å skulle tidigt en lördags morgon köra söder ut, har fler med mig i bilen å blir rätt osäker på vart vi skal, så vi diskuterar fram å tilbax.... Samtidigt närmar vi oss en ljuskorsning ”tidigt på morgonen, helt öde” å utan att tenka mig för å kolla ljusen ordentligt, hinner det slå om till rött när jag är mitt i korsningen... Hinner altså inte reagera å kör således mot rött!... Jaja tänkte ja, inget att göra åt det nu... Vi tar nästa vänster här istället... Åker in utan att titta IGEN.. Å märker att något inte stämmer då bilarna står uppradade sidledets... En arrogant gubbjävel kommer staplandes ”tar 100 år på sig att komma fram till min bil” istället för att försöka singnalera åt mig, så kommer arrogantgubben fram å gör en stoooor grej utav att ja minsan måste vända för detta är en enkelriktad gata!

Hade någon ”underkover polis” varit i närheten hade körkortet med största sannolikhet rykt vid första förseelsen... Vid 2a ”köra mot enkelriktad” hade ja dessutom fått böta 1500kr

Nojade över detta i några veckor å trodde precis som dig att det kanske fans någon i närheten som såg mig eller någon kamera ... Så här i efterhand har ja lärt mig att i första hand konsertera mig på vägen, trafiken, skyltar, ljus m.m i FÖRSTA hand... Jag blir bara bättre å bättre ju mer ja kör, inte minst mer uppmärksam efter min lilla fades där i GBG fliiiis....

Kan lugna dig med att det inte kommer att hända något såhär i efterhand, lär dig utav det istället tills nästa gång som jag gjorde!
Gäst 2015-12-15 11:04 ! Citera #
Gäst 2015-12-14
Hej,

Fortsättning från mitt förra inlägg:

Det däremot som konfunderar mig är att du inte vet vilka trafikförseelser som kan leda till körkortsåterkallelse... Jag må ha brutit mot dom på min lilla fades resa i GBG... Men å andra sidan vet ja också vad som kan leda till att mitt körkort återkallas, något ja lärde mig på körskolan...

Som det värkar i ditt fal är att du körde upp privat?

Om så är fallet, eller om du inte lyssnade efter ordentligt på skolan, rekommenderar ja dig på det starkaste att uppdatera dig själv på detta... Fins info om detta på körkortsportalen eller Trafikverkets hemsida

Detta är ju trots alt ganska viktigt att veta, speciellt när man har körkortet på prövotid...

Det är dessutom en allmän missuppfattning att många värkar tro att om man tex skulle va med i en mindre olycka eller råka köra ut i en rondel när man inte får så rycker kortet för att du har prövotid på det, vilket inte stämmer i huvudtaget!

Körkortet återkallas på samma vilkor som alla andra som inte har prövotid.. Skillnaden är att vist körkortet återkallas för någon med prövotid, måste man göra om alla prov för att sen få det tilbax..

Lycka till vidare, å inte minst uppdatera dig på reglerna! ;-)
Gäst 2015-12-16 07:26 ! Citera #
Körde själv mot rött igår. Jösses vad nojig man är nu med körkortet. Har haft det snart en månad, och har alltså prövotid. Känns typ som nån kärring i bilen bakom ska anmäla en till polisen haha. Har förstått att det troligtvis inte är nån fara, efter jag inte blev stoppad på plats.

Anledningen till varför jag körde mot rött var att jag råkade följa efter bilen framför och tänkte inte på linjen. Det var rusningstrafik och jag hann inte över, så jag blev ståendes framför trafikljuset mitt i gatan. Såg ingen annan utväg än att köra in på vägen dit jag skulle när det var tomt på korsande trafik. (Stod på tvären, vilken man ju inte heller ska göra).

Fick sjukt dåligt samvete, eftersom jag vanligtvis kör bra, och vill vara laglydig.

Men jag har tagit det som en läxa. Nästa gång ska jag stanna vid linjen oavsett vad bilarna framför gör. Och det hade varit bättre att fortsätta rakt fram, och vända i rondellen som jag visste fanns en bit bort, och därefter svänga höger, eftersom man inte behöver korsa trafiken då i rusning.

Jaja. Nu ska jag försöka fortsätta gömma mig för undercover-poliser så kanske kortet får vara kvar. 8-)
Gangster 2015-12-16 07:41 ! Citera #
Jag känner så mycket igen mig!

Var ute och körde första gången själv i rusningstrafik. (Haft körkort en månad)

Jag lyckades klanta till mig vid ett trafikljus på följande sätt:

Jag var bil nr 2 i kön. Ljuset slår om till grönt och bilen framför och jag ska båda svänga vänster. Det kommer en massa mötande bilar, så vi måste ju enligt reglerna vänta. Bilen framför slänger sig ut så den nästan krockar med en annan bil, och jag står kvar och väntar, eftersom jag anser att jag inte hinner över.

Problemet var att jag råkat köra förbi trafikljuset, eftersom jag hade påbörjat svängen när det blev grönt. Så jag ser med andra ord inte när det slår om. Men jag förstod att det slog om när mötande bilar stannade.

Där stod jag på tvären mitt i stans mest trafikerade gator och visste väl inte helt hur jag skulle ta mig ur situationen jag klantat mig in i. Tillslut kör jag mot rött, eftersom det var fritt, och jag ville ta mig därifrån eftersom jag vid grönt ljus skulle vara hindrande.

Ingen polis stoppade mig, men hade jag blivit stoppad hade polisen förmodligen inte varit glad på mig. Körkortet hade nog varit ett minne blott för ett tag.

Sedan denna händelse är man alldeles nojig, och tror att det var nån kärring i de andra bilarna som anmälde en, eller att det finns undercover-poliser överallt som närsomhelst kommer söka upp mig. Det pinsamma är att jag vaknade inatt med världens mest dåliga samvete.

Hursomhelst har jag tagit det som en läxa, att faktiskt se till att kunna genomföra svängen, innan jag kör förbi trafikljuset nästa gång, eller välja att tex vända i en rondell och göra en högersväng istället nästa gång.

Man lär så länge man lever! :)

/En laglydig som blivit gangster
Gäst 2016-01-03 12:17 ! Citera #
Gangster, du gjorde helt rätt. Inte behöver du vänta på att kunna genomföra hela svängen innan du kör förbi grönljuset. Annars skulle du ju aldrig kunna svänga så längde det finns mötande och det finns det nästan alltid. Man kör förbi trafikljuset och väntar i korsningen tills de mötande bilarna har passerat eller får rött och stannar, sedan kör man. Bilarna på de korsande vägarna får inte grönt direkt, utan det är en liten fördröjning, bland annat för att korsningen ska hinna ”rensas” på svängande bilar. Om det är flera bilar framför en som också ska svänga vänster, kan det dock vara läge att inte passera trafikljuset.
Gangster 2016-01-03 18:32 ! Citera #
Gäst 2016-01-03
Gangster, du gjorde helt rätt. Inte behöver du vänta på att kunna genomföra hela svängen innan du kör förbi grönljuset. Annars skulle du ju aldrig kunna svänga så längde det finns mötande och det finns det nästan alltid. Man kör förbi trafikljuset och väntar i korsningen tills de mötande bilarna har passerat eller får rött och stannar, sedan kör man. Bilarna på de korsande vägarna får inte grönt direkt, utan det är en liten fördröjning, bland annat för att korsningen ska hinna ”rensas” på svängande bilar. Om det är flera bilar framför en som också ska svänga vänster, kan det dock vara läge att inte passera trafikljuset.
Jo. Fast faktum är att jag fortfarande körde emot rött. Har blivit lärd att vänta vid linjen tills det blir grönt, och sen svänga. Aldrig att bli ståendes mitt i vägen.

Men jag kanske har fel?
Gäst 2016-01-04 02:04 ! Citera #
Gangster 2016-01-03
Jo. Fast faktum är att jag fortfarande körde emot rött. Har blivit lärd att vänta vid linjen tills det blir grönt, och sen svänga. Aldrig att bli ståendes mitt i vägen.

Men jag kanske har fel?
Om jag förstod dig rätt så väntade du ju tills det blev grönt? Är det grönt när du kör över linjen har du ju inte kört mot rött.
Det finns inget annat sätt än att vänta ”mitt i vägen” eftersom man helt enkelt inte hinner svänga om man väntar vid stopplinjen vid normal trafik. För du blockerar ingen om du kör in i korsningen och håller till vänster så långt det går utan att blockera mötande.
Men lite otydlig var jag, om det är köbildning på vägen man ska svänga in på så att man inte kan lämna korsningen, ska man förstås stanna vid stopplinjen även vid grönt.
Gangster 2016-01-04 09:30 ! Citera #
Jo. Det är svårt att förklara mig mer tydligt.

Men jag stod i mitten av vägen när det slog över till rött. Jag väntade alltså inte vid linjen. När det fortfarande inte blivit grönt igen (jag fick ju analysera hur bilarna runtomkring betedde sig, eftersom jag inte längre såg trafikljusen), körde jag över. Så med andra ord körde jag mot rött, eftersom jag korsade vägen när det inte blivit grönt än. Dock var det ingen mötande bil som körde, så det var troligtvis påväg att bli grönt då.

Och eftersom de mötande bilarna stannade, blev situationen iallafall inte farlig. Möjligen bara lite olaglig.

Men än har ingen undercover-polis stoppat mig.

I vilket fall som helst ska jag nästa gång det är rusningstrafik försöka åka till rondellen, för då är det enklare att komma in på den vägen dit jag skulle.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 18:04
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov