Ska man vänster, ska man ligga så långt till vänster som möjligt i rondellen. Man ska också blinka vänster. När du ska ut ur rondellen, lägger du dig till höger, när du kommer till sista ”påfarten” eller vad man ska säga, innan din utfart. När du byter till höger, ska du också blinka höger, efter själva svängen ut ur rondellen är en högersväng.
Ska du rakt i en rondell, blinkar du enbart när du ska ut, och då alltså högerblinkers. Du placerar dig på samma sätt som vid en vänstersväng, om inget annat anges av skyltar osv.
Vid sväng till höger, placerar du dig höger, och blinkar höger hela tiden.
Så var det enligt tidigare regler. Det är inte heller fel att köra så enligt nuvarande regler, om inte annat framstår. Det är dessutom oftast vettigast att göra så om det är en eller två filer i rondellen. MEN det är inte så nuvarande regler ser på det. Orsaker: regeln fungerar inte om det är flera än två filer i rondellen; ytterligare blev det ofta tolkningsproblem vid krockar etc, (eftersom regelsyn är att man måste kunna lita på att andra kör rätt, kunde vanliga missar resultera i svårtolkade ansvarsfrågor vid krock). Hursomhelst ändrades reglerna. Om inte annat framstår från skyltning så är det är fullt regelmässigt rätt att köra runt i ytterfilen i cirkulationsplats (det är som vilken fil som helst) och blinka när man skall ut från cirkulationen (dvs filbyte). Vid stressig trafik kan detta vara vettigt sätt för osäker förare, enligt tidigare regler var det klart fel.
Så ditt råd i sig är bra, men man skall ha i minnet att man inte bör förutsätta att andra kör enligt denna tidigare regel och anpassa sin körning till det.
Med de nya reglerna ville man förenkla. Reglerna är enkla: filbyte är altid att se som ett filbyte, cirkulationsplats eller inte. Enda undantaget är att det inte finns ett entydigt måste att blinka när man skall in i cirkulationen, då trafiken i cirkulation har företräde (vilket är i praktiken alltid skyltat med triangel dessutom). Och vid filbyte måste man blinka. Regelverket ger utrymme att blinka vänster om man fortsätter innerfilen i cirkulationen, då detta kan underlätta andra att förstå vad som pågår. Skyldighet föreligger dock inte.
När man sedan kör så följer man enkom denna regel och vips så är det inget krångel alls. Man kör dit man vill med hjälp av filbyten som behövs. Och det kan vara bra att komma ihåg att det inte finns något rätt att tvinga sig utrymme vid filbyte. Dvs om du kör innerfil i cirkulationen och det inte finns utrymme att byta till ytterfil för att köra ut så måste du vänta alternativt fortsätta på din fil. Att inte realisera detta är vanlig orsak till krock, om man kör enligt gamla systemet.
Största problemet vållas av påhittade regel som man sedan förväntar andra att följa. Förstå den enkla principen och att det som trafiklärare säger kan vara allt från regelcitat till allmän rekommendation eller även korrigerande instruktion till aktuell körmiss.