Blinkers i rondell
Hej! Så jag har kört en del med körskolan, och min lärare har sagt att när man ska byta körfält i en rondell i samband med tex vänstersväng behöver man inte blinka. Detta är för att man då ”inte har tid då det sker så snabbt och att man förmodligen kommer få de andra trafikanterna att tro att man ska till höger i stället”. Själv tycker jag det är konstigt och det står dessutom tydligt här och i andra sidor (bland annat transportstyrelsen) att man ska blinka. Jag har även frågat honom, men han var fast vid sin sak och det förstår jag då han har alltid lärt ut detta till sina elever. Så vad ska jag göra egentligen? Jag har uppkörning väldigt snart och nu är jag bara så osäker.
Jag skulle blinkat om de sker på uppkörning. Min lärare har lärt mig det iaf..du syftar väl på bytet innan man åker ut från rondellen? Tror till o med de e lag på att blinka då?
Blinka! Det skadar aldrig att vara tydlig
Flyttar du bilen i sidled så ska man alltid blinka!!!
Vad är det för oseriös körlärare du har som lär ut fel saker?
Nu är det så att min uppkörning är imorgon så jag vet inte om jag i sista sekund kan ändra en ”vana”.. det kommer bara bli alldeles fel. Nu får jag köra som han har lärt ut så får vi se. Men tack i alla fall!
Btw, så här har han lärt mig: www.youtube.com/watch?v=1Qr2zm_0_po
Hur gick de för dig?
Man ska blinka vid körfältsbyte. I en rondell är det enklast att blinka höger vid bytet och sen fortsätta blinkandet tills man kört ut.
Man ska blinka vid körfältsbyte. I en rondell är det enklast att blinka höger vid bytet och sen fortsätta blinkandet tills man kört ut.
Håller med!
Gör man det rätt så är det inte speciellt krångligt
Men blinka ska man alltid göra när man byter körfält, annars är det lätt hänt att det sker en olycka eller att man får sig en liten böteslapp om farbror polisen ser att man inte blinkar
Hej jag har samma problem med blinka javetinte måste man blinkar när man ska sväng in i rondellen i vänstersväng kan nån feklara mej tack
Ska man vänster, ska man ligga så långt till vänster som möjligt i rondellen. Man ska också blinka vänster. När du ska ut ur rondellen, lägger du dig till höger, när du kommer till sista ”påfarten” eller vad man ska säga, innan din utfart. När du byter till höger, ska du också blinka höger, efter själva svängen ut ur rondellen är en högersväng.
Ska du rakt i en rondell, blinkar du enbart när du ska ut, och då alltså högerblinkers. Du placerar dig på samma sätt som vid en vänstersväng, om inget annat anges av skyltar osv.
Vid sväng till höger, placerar du dig höger, och blinkar höger hela tiden.
Senaste foruminläggen
Rubrik