Start > Körkortsforum > B o C samtidigt?

B o C samtidigt?

Gäst 2015-12-10 13:21 ! Citera #
Hej!

Detta är bara en tanke. Om det är nån som inte haft körkort sen tidigare, som vill ha C-kort. Kan man då först ta B (eftersom man måste ha B-behörighet för att få C), och tätt inpå försöka ta C för att slippa tillverka två körkort?

Alltså att man försöker övningsköra för båda behörigheterna, och avlägger proven nära varandra i tid (inom en vecka eller så)?
Yajirou 2015-12-10 16:57 ! Citera #
Hej.

Du kan ringa och fråga transportstyrelsen för infon om det.
Men eftersom du endast behöver syn intyg för B så är det bäst att ha B kort klar innan du ansöker om C. Dvs, fixa B-kort och ansök sedan någon vecka efter om C-kort.
För C kort måste du först ansöka om det. Transportstyrelsen skickar sedan läkarpapper som du måste gå till en läkare för att ta blodprov med mera och sedan skicka in papperna till transportstyrelsen. Där kontrollerar de sedan läkarintyget och det dröjer ett tag innan du kommer få ett C-behörighetstillstånd som ger dig tillåtelse för att övningsköra med lastbil.

Det finns även åldersskillnader. Du får vara 18 år gammal för att ta C1 eller C1E kort men du måste vara 21 år för att ta C-kort.

Har för mig att man kan endast göra som du vill, ta båda korten samtidigt, via yrkesförarkurs där du i princip lär dig allt på en och samma gång som är ca 1 halvår långt eller 1 år.
Gäst 2015-12-10 21:24 ! Citera #
Yajirou 2015-12-10
Hej.

Du kan ringa och fråga transportstyrelsen för infon om det.
Men eftersom du endast behöver syn intyg för B så är det bäst att ha B kort klar innan du ansöker om C. Dvs, fixa B-kort och ansök sedan någon vecka efter om C-kort.
För C kort måste du först ansöka om det. Transportstyrelsen skickar sedan läkarpapper som du måste gå till en läkare för att ta blodprov med mera och sedan skicka in papperna till transportstyrelsen. Där kontrollerar de sedan läkarintyget och det dröjer ett tag innan du kommer få ett C-behörighetstillstånd som ger dig tillåtelse för att övningsköra med lastbil.

Det finns även åldersskillnader. Du får vara 18 år gammal för att ta C1 eller C1E kort men du måste vara 21 år för att ta C-kort.

Har för mig att man kan endast göra som du vill, ta båda korten samtidigt, via yrkesförarkurs där du i princip lär dig allt på en och samma gång som är ca 1 halvår långt eller 1 år.
Är inget blodprov under läkarundersökningen för körkortstillståndet till c-kortet var inte nåt sånt för mig 2013 när jag tog C/CE. Yrkesförarkurser brukar ha kravet att prövotiden på b-körkortet ska vara avklarad iallafall dom kraven jag har sett.
Gäst 2015-12-10 23:13 ! Citera #
För att få ett C kort så måste man ha avklarat försöksperioden för B körkortet först innan man kan ta C kort!
Och något blodprov är de då inte tal om, det är en helt vanlig friskhetsintyg som ska lämnas in
Gäst 2015-12-11 05:55 ! Citera #
Om prövotiden för B måste vara avklarad innan man får C, hur går det då ihop för de som tex går fordonsprogrammet på gymnasiet?

De hinner ju inte fylla 21, men som jag förstått det får de söka dispens?
(känner en som är 19 och har både C och CE som gick fordon).

Det har ju inte riktigt med den här diskussionen att göra men nån kanske vet. :)
Gäst 2015-12-11 08:42 ! Citera #
Blodprov är ju i princip ett måste. Hur ska läkaren annars veta om du har några sjukdomar? Detta info får de via ett blodprov. Det går inte bara att säga till läkaren om hur du mår. Transportstyrelsen måste veta allt. Därav ett läkarintyg.
Körkortsperioden för B måste inte vara klart. Det har inget med ansökningar att göra. Du kan bara bli av med kortet om du bryter mot trafiklagen under prövotiden och då måste du göra om proverna.
Yrkesförarkurser brukar redan vara för endast vuxna medans ungar kan söka till motorbranschen i gymnasiet där de har undantag till åldern. Känner också flera som tog CE strax innan de gick ut gymnasiet.
Gäst 2015-12-11 22:58 ! Citera #
Gäst 2015-12-11
Om prövotiden för B måste vara avklarad innan man får C, hur går det då ihop för de som tex går fordonsprogrammet på gymnasiet?

De hinner ju inte fylla 21, men som jag förstått det får de söka dispens?
(känner en som är 19 och har både C och CE som gick fordon).

Det har ju inte riktigt med den här diskussionen att göra men nån kanske vet. :)
”Om du går en yrkesförarutbildning för att utföra godstransporter med tung lastbil inom till exempel gymnasieskolan eller hos utbildare med tillstånd av Transportstyrelsen kan du ta C eller CE körkort när du är 18 år i stället för 21 år som gäller normalt.” källa körkortsportalen YA har som krav att prövotiden ska vara klar alltså kan man vara 20år som yngst när man går hos dom om man tog körkortet när man var 18år.
Gäst 2015-12-11 23:06 ! Citera #
Gäst 2015-12-11
Blodprov är ju i princip ett måste. Hur ska läkaren annars veta om du har några sjukdomar? Detta info får de via ett blodprov. Det går inte bara att säga till läkaren om hur du mår. Transportstyrelsen måste veta allt. Därav ett läkarintyg.
Körkortsperioden för B måste inte vara klart. Det har inget med ansökningar att göra. Du kan bara bli av med kortet om du bryter mot trafiklagen under prövotiden och då måste du göra om proverna.
Yrkesförarkurser brukar redan vara för endast vuxna medans ungar kan söka till motorbranschen i gymnasiet där de har undantag till åldern. Känner också flera som tog CE strax innan de gick ut gymnasiet.
Det jag fick lämna på läkarundersökningen var ett urinprov där dom kollade efter diabetes eller liknade då det försvårar att få körkortstillstånd för dom tyngre behörigheterna. Läkaren fyllde i övriga frågor om eventuella sjukdomar/åkommor utan att ens fråga mig om nått gällande dom vart en massa nej ikryssat. Synundersökning gjorde dom med fick 1,0 på båda ögonen hade typ 0,6 när jag sökte körkortstillstånd för b-kortet.
Gäst 2015-12-12 12:54 ! Citera #
När jag tog mitt C kort så var jag tvungen att klarat av dom första 2 åren med B körkortet..
Sedan ansökte jag om tillstånd för att få C kort, och då kom det bara en hälsoblankett i brevlådan som jag skulle fylla i och skicka tillbaka. Och efter c:a 14 dagar fick jag ett godkännande från Transportstyrelsen :)
Gäst 2015-12-14 06:45 ! Citera #
Men om man istället säger såhär då. Är det möjligt att ta C och B samtidigt, eller B och A samtidigt?

Och då avlägga proven inom en liten tidsram? (1 vecka)

Ålderskraven är i detta fall uppfyllda

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor