Start > Körkortsforum > Spontana frågor

Spontana frågor

Wilhelm 2015-12-07 16:02 ! Citera #
Har nu börjat med körkortet och har några spontana frågor jag behöver hjälp med. :)

1) Tänk dig att du har en T-korsning där du kan svänga till höger och vänster. De som ska svänga till höger har så kallade ”hajtänder” att gå efter. Om du ska svänga till vänster, hur ska du då placera dig i förhållande till hajtänderna?

2) Hur går det till på säkerhetskontrollen, måste du förklara högt för kontrollanten vad det är du gör/kollar, eller räcker det med att du gör det själv i tysthet medans hen tittar på?

3) Om du ska kolla oljan, räcker det med att du förklarar hur man gör eller måste du faktiskt ta ut stickan och kolla oljan? I så fall, vart torkar man sedan av oljestickan?

4) Om kontrollanten på uppkörningen ber dig bromsa tvärt så ska du ju kolla spegeln först. Men ska du trycka ner kopplingen samtidigt som du tvärbromsar?

5) Ska du ha bromsen i när du står på en utfart och väntar på att få köra ut, eller ska du försöka hitta och stå på dragläge?
Von Silverschnauzer 2015-12-07 16:51 ! Citera #
Hej Wilhelm!
Jag hjälper gärna till med svar åt dig för att underlätta ditt äventyr mot körkortet. Jag har själv kört dagligen i ett halvår och känner att jag har bra koll på det teoretiska samt att anpassa de till praktiken. Och nu till frågorna:

1. svänger du till höger i en t-korsning lägger du dig mycket riktigt före ”hajtänderna” men längst till höger.
Ska du svänga vänster så lägger du till så långt till vänster av hajtänderna som möjligt. Alltså så nära mitten av vägen som möjligt.
Är det en enkelriktad väg lägger du dig längst till vänster i vägen.

2. Jag skulle nog rekommendera att högt tala om vad du gör under säkerhetskontrollen. Så är du tydlig. Det kommer jag göra! :-)

3. Bra fråga. Men onödig tanke skulle jag påstå. Det är väll bara att fråga! Alternativt ta med dig en bit papper att torka på ;-)

4. Ja. Annars får du motorstopp.

5. Beror på situation. Ska jag upp på en motortrafikled eller landsväg där bilar susar snabbt kör jag nog på dragläget strax före för att komma iväg snabbt. Å andra sidan skulle det säkerligen vara stopplikt då så då hade hag ju ändå stoppat helt...
Äh, bromsen i är mitt svar.
Att stå o slira på kopplingen är bättre vid rödljus där det snart blir grönt.

Lycka till med körkortet!
Själv gör hag teorin samt uppkörningen om FN vecka ????
Spännande!!
Gäst 2015-12-07 18:03 ! Citera #
Wilhelm 2015-12-07
Har nu börjat med körkortet och har några spontana frågor jag behöver hjälp med. :)

1) Tänk dig att du har en T-korsning där du kan svänga till höger och vänster. De som ska svänga till höger har så kallade ”hajtänder” att gå efter. Om du ska svänga till vänster, hur ska du då placera dig i förhållande till hajtänderna?

2) Hur går det till på säkerhetskontrollen, måste du förklara högt för kontrollanten vad det är du gör/kollar, eller räcker det med att du gör det själv i tysthet medans hen tittar på?

3) Om du ska kolla oljan, räcker det med att du förklarar hur man gör eller måste du faktiskt ta ut stickan och kolla oljan? I så fall, vart torkar man sedan av oljestickan?

4) Om kontrollanten på uppkörningen ber dig bromsa tvärt så ska du ju kolla spegeln först. Men ska du trycka ner kopplingen samtidigt som du tvärbromsar?

5) Ska du ha bromsen i när du står på en utfart och väntar på att få köra ut, eller ska du försöka hitta och stå på dragläge?
1. Så långt till vänster som möjligt

2. Det beror på, du kan nog göra vilket som helst. Själv fick jag bara kolla alla lamporna, och jag valde att säga, halvljus, helljus o.s.v bara för att visa hur allt var inställt.

3. Om du ska kolla oljan så ska du dra upp stick och kolla, hur ska du annars kunna kolla oljan?
Och man ska alltid ha med sig lite eget papper just ifall man skulle få denna punk på säkerhetskontrollen.

4. Till en början så räcker det med att du trycker ner bromsen, men allt eftersom bilen tappar i fart så kan du trycka in kopplingen. Men jag skulle nog rekommendera med att trycka ned både broms och koppling exakt samtidigt.

5. Om det är plant så behöver du ju inte ha trycka ner bromsen, om nu inte bilar rullar ändå. Men skulle vara lite backigt så att bilen börjar rullar så är det ju alltid bra att ha antingen bromsen ned tryckt eller handbromsen åtdragen. Tycker du att det är knepigt med att både använda bromsen, kopplingen samt gasen, så skulle jag rekommendera dig att bara ha handbromsen åtdragen, då kan du lätt koncentrera dig på bara kopplingen och gasen :)
Gäst 2015-12-10 20:32 ! Citera #
Jag brukar stå med bromsen i. Sen när man märker att det snart börjar bli dags att åka iväg så ändrar jag till dragläge.
Gäst 2015-12-17 21:58 ! Citera #
Hej!

Jag försökte att hitta svar på den fråga, men
jag kunde inte.

På vilka ställen på en landsväg är det förbudet att stanna?
Maria 2015-12-17 22:34 ! Citera #
Gäst 2015-12-17
Hej!

Jag försökte att hitta svar på den fråga, men
jag kunde inte.

På vilka ställen på en landsväg är det förbudet att stanna?
Det är förbjudet att stanna överallt efter en landsväg om det inte finns tydliga parkeringsfickor..
Gäst 2015-12-17 22:38 ! Citera #
Gäst 2015-12-17
Hej!

Jag försökte att hitta svar på den fråga, men
jag kunde inte.

På vilka ställen på en landsväg är det förbudet att stanna?
Du kan inte ha letat speciellt noga, vilket visar på vilket sett du pluggar teorin.
Själv tog det mig 30 sekunder innan jag hittade rätt svar på denna sida under teori&trafikregler fliken..

Förbjudet att parkera (parkeringsförbud)

Förbud mot att parkera fordon
Förbud mot att parkera fordon
Där det är förbjudet att stanna är det alltid förbjudet att parkera.
Där skylten Förbud mot att parkera fordon sitter.
Inom 30 meter före och efter järnvägs- och spårvägskorsning.
Så att fordonet står mot färdriktningen (”fel sida av vägen”).
På huvudled.
Undantag: Gäller inte om P-skylt finns.


Lycka till med teorin! :D
Gäst 2015-12-18 06:33 ! Citera #
På säkerhetskontrollen fick jag kolla däcken. Första däcket förklarade jag vad jag gjorde och hur det såg ut och hur det skulle se ut mm.

De övriga däcken kontrollerade jag i tysthet, men sa att de var okej i slutet om de var det. Kanske lite riskfyllt, men klarade mig iallafall. Så man ska nog egentligen förklara, men tyckte det skulle bli tjatigt att redovisa samma grej fyra gånger.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov