Start > Körkortsforum > Efter körkort!

Efter körkort!

Gäst1 2015-12-06 16:55 ! Citera #
Hej alla,

För en vecka sedan tog jag äntligen körkortet, vilket det gjorde mig jätteglad! Jag körde mycket i trafikskolan och inget hemma, så nu när jag kör pappas bil blir jag jättenervös och förvirrad, jag får ofta motorstopp och får inte i växel, jag vet det är en stor skilland mellan pappas bil och körskolans så för er som har tagit körkort hur var den första åkturen i bilen? Var det också lite svårt?
Gäst 2015-12-06 17:27 ! Citera #
Du är långt i från ensam! Så kände ja också i början, nu efter nästan ett år har jag blivit tryggare i trafiken å inte minst bilen... Kör så mycket du kan, så kommer du till slut känna bilen å trafiken mycket bättre.. Träning träning å mera träning är svaret helt enkelt :-D
Gäst 2015-12-06 17:28 ! Citera #
Har haft körkort i 2 månader nu. Jag har bara kört privat så är van med bilen. Var en jävligt skön känsla första gången jag körde själv men lite läskigt också, då var man ju tvungen att ta alla beslut själv. Man kan ju inte förlita sig på någon annan.
Jossan88 2015-12-06 21:28 ! Citera #
Jag har haft mitt körkort nu i 2 år och 5 månader.
Första turerna jag gjorde ensam var så klart otroligt nervöst, nu skulle man få klara sig själv utan någon som helst hjälp av körläraren eller sin handledare. Jag hade tur nog att få ha samma bil som jag övningskörde i, så jag kände mig hemma i bilen, men lyckades ändå få till ett par motorstopp den första sträckan :)

Sedan dess har jag fått stopp 2-3 gånger till, men det är allt, mitt tips är som dom anda redan har skrivit att köra så mycket du bara kan. Ju mera erfarenhet du får, ju bättre bilförare kommer du att bli.

Ta det lugnt och stressa inte!
Gäst 2015-12-07 07:36 ! Citera #
Jag måste vara annorlunda. Jag tyckte det inte alls var läskigt, för mig kändes det så naturligt. Kändes bara bra att äntligen få köra själv.

Däremot fick jag de första dagarna massa motorstopp, och då hade jag ändå övningskört med våra bilar hemma + körskolan. Men jag har istortsett kört varje dag sen jag klarade körkortet, och nu uppstår motorstopp mer sällan. (Har haft körkort lite mindre än en månad).

Mitt tips är att ta det lugnt. Får du motorstopp så blir det snarare värre av att stressa upp sig. Ta ett djupt andetag, och starta motorn och gör ett nytt försök. Inte alltid kul att blocka massa bilar, men motorstopp får alla nån gång, o det är bara att ta det lugnt. Det kommer bli bättre o bättre.
Gäst 2015-12-07 13:06 ! Citera #
Gäst 2015-12-07
Jag måste vara annorlunda. Jag tyckte det inte alls var läskigt, för mig kändes det så naturligt. Kändes bara bra att äntligen få köra själv.

Däremot fick jag de första dagarna massa motorstopp, och då hade jag ändå övningskört med våra bilar hemma + körskolan. Men jag har istortsett kört varje dag sen jag klarade körkortet, och nu uppstår motorstopp mer sällan. (Har haft körkort lite mindre än en månad).

Mitt tips är att ta det lugnt. Får du motorstopp så blir det snarare värre av att stressa upp sig. Ta ett djupt andetag, och starta motorn och gör ett nytt försök. Inte alltid kul att blocka massa bilar, men motorstopp får alla nån gång, o det är bara att ta det lugnt. Det kommer bli bättre o bättre.
Nu sa ingen att det var läskigt att köra ensam utan att det var nervöst ;)
Självklart längtar man till att få köra ensam, och det faller sig rätt naturligt att man är nervös dom första gångerna :)

Själv har jag har körkort nu i 8 månader, och aldrig fått motorstopp.. Får man det så är det bara att starta om och köra vidare, inget att stressa upp sig för. För det händer som sagt alla, oavsett om man har haft körkort 1 månad eller i 15 år :)
Alien 2015-12-07 14:59 ! Citera #
Jag tror att det kan ha att göra med om bilen är bensin eller disel driven. Alltså att växlarna funkar olika. Har kört båda och jag tycker att det är stor skillnad. Om det är en ny eller sliten växellåda kan ju så klart också spela in. Med lite tur så får jag körkort nästa vecka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest