Start > Körkortsforum > Skaffa bil?

Skaffa bil?

katten 2009-08-31 20:27 ! Citera #
Jag är i slutet av min körkortsutbildning och går därför i köpa bil tankar. Jag är väldigt okunnig och skulle därför behöva tips och råd.
Jag ska köpa en begagnad bil, en combi för att få plats ed en hundbur i bakluckan.
Vilka märken är bra resp dåliga?
Hur många mil är det acceptabelt att en beggad bils ska ha gått? Eftersom jag inte är kunnig vad det gäller bilar så vill jag gärna ha en bil utan alltför många problem under ivf de första två åren. Ska man titta på annonser eller handla av bilhandlare?
Alla åikter och råd mycket välkomna!
Gäst 2009-09-24 08:55 ! Citera #
Om du ska ha en så ska du ju helst välja en bil som inte allt för gammal senast 90 eftersom de börjar bli gammla och går då inte lika lätt igenom besiktningen.
Jag skulle välja en volvo 850 eller v70 som kombi bil, det är bra bilar med framhjulsdrift. Om något skulle gå sönder finns det reservdelar att få tag på i nästan vilken bil affär som helst. Volvo 940 är ju också en bra kombi bil men nackdelen med den är att den är bakhjulsdriven och inte lika säkert på vägen när det är halt. Det finns massor med fler kombi bilar som Citroen xantia, WV Passat mm. De bilmodellarna kan jag inte så bra men har hört att de också ska vara bra. Citroen Xantria ligger band de bilar som fått minst på pekningar på besiktningen efter en sju års period om jag inte minns fel.
Gäst 2009-11-06 14:24 ! Citera #
V70 säger jag med!
snick 2010-03-15 22:34 ! Citera #
Ww golf
Gäst 2010-06-17 19:46 ! Citera #
Hej

Jag tycker att man ska köpa en Golf som första bil, då den är säker, bensinsnål och liten.
Mada 2010-09-12 19:32 ! Citera #
Volvo 855 eller äldre V70 är bra bilar men det är svårt att hitta någon nu som inte gått förlångt, mindre än 15 tusen mil. Bilvalet beror till stor del av hur stor din budget är hur mycket du tänker lägga ut på en bil. Om du vill ha något i mellan klassen prismässigt så satsa på en V70 II, årmodell -01 eller något. Då får du en säker bil och ganska låg så den passar hunden också
WilliamB 2010-10-09 14:53 ! Citera #
En golf, tycker jag. Smidig, liten, enkel, funkar i flesta ”normala” miljöer.
Annars vill jag själv ha en sån hippie-buss i ljusblå färg från VW som alla hippies körde i. Dom är döläckra.
Men tänk på att ta några testvarv med säljaren om du ska köpa begagnat.
Johan M 2011-01-01 19:47 ! Citera #
Va aktiv på blocket så lär man sig hur mycket bilarna ska kosta. sen är det bara plocka någon som är uppe för ett bra pris! :P

ps. låt bli honda. kompisen köpte en civic och han har haft ett helvete med att reparera
Lisa M 2011-01-04 13:43 ! Citera #
Min första bil står redan på garageuppfarten, en liten Nissan Micra. Men körkortet har jag inte i min hand ännu vilket inte känns så kul, men snart har jag uppkörning och teoriprovet så man får väl hålla tummarna för att allt ska gå vägen! :D
gefa 2011-01-09 14:31 ! Citera #
Jag tycker personligen att du kan vänta med en bil, tills du kan köpa en redig, bra och ny bil om du verkligen behöver en. Buss funkar alltid bra om du studerar eller bor nära jobbet :). Låna föreldranas så länge det är billigare ;). Spar på miljön om du verkligen verkligen verkligen inte behöver en bil :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor