Start > Körkortsforum > HJÄLP!!!

HJÄLP!!!

Prat 2015-12-01 13:16 ! Citera #
Kan någon hjälpa mig. Jag har jättesvårt att veta hur jag ska se skillnad på rekomenderad högsta hastighet och tillåtna högsta hastighet????? :?
Tack i förhand. :D
Gäst 2015-12-01 15:58 ! Citera #
Rekommenderad högsta hastighet är den fyrkantiga med blå bakgrund och det står max 30 km/h tex inuti.

Högsta tillåtna hastighet är de gula runda skyltarna med rött band runt sig, och en angiven hastighet.

Skillnaden mellan dessa två, är att när det är rekommenderad högsta hastighet, får man köra snabbare än vad som står, om det kan göras utan fara. Alltså är det säkert att köra i hastigheten som står angiven på skylten, men man får köra fortare om man vill (fast det bästa är ju att köra det som står).

När det är högsta hastighet, får man inte köra fortare.

Är det lite klarare nu för dig? :)
Prat 2015-12-01 18:11 ! Citera #
Gäst 2015-12-01
Rekommenderad högsta hastighet är den fyrkantiga med blå bakgrund och det står max 30 km/h tex inuti.

Högsta tillåtna hastighet är de gula runda skyltarna med rött band runt sig, och en angiven hastighet.

Skillnaden mellan dessa två, är att när det är rekommenderad högsta hastighet, får man köra snabbare än vad som står, om det kan göras utan fara. Alltså är det säkert att köra i hastigheten som står angiven på skylten, men man får köra fortare om man vill (fast det bästa är ju att köra det som står).

Tack så mycket för hjälpen, Det lättnade mycket :lol: :lol:
Gäst 2015-12-01 19:49 ! Citera #
Gäst 2015-12-01

Sorry men rekommenderad högsta hastighet ÄR inte blå utan svart fyrkantig med vit text inuti E13 enligt appen vägmärken se. Den du tänker på är rekommenderad lägre hastighet i dom står det tex: max 30km/tim E11 enligt samma app. har själv haft problem med att blanda ihop dom två..
Gäst 2015-12-01 21:12 ! Citera #
Gäst 2015-12-01
Sorry men rekommenderad högsta hastighet ÄR inte blå utan svart fyrkantig med vit text inuti E13 enligt appen vägmärken se. Den du tänker på är rekommenderad lägre hastighet i dom står det tex: max 30km/tim E11 enligt samma app. har själv haft problem med att blanda ihop dom två..
Ja juste! Du har alldeles rätt i det! Lätt att blanda ihop. Fel av mig!
Alien 2015-12-07 15:37 ! Citera #
Alltså kan man inte köra 70 kmt om det står max 30 kmt. Om vägen var 50 kmt innan. Utan man kör under 50 hur som ville bara förtydliga det eller har jag fel?
Gäst 2015-12-07 18:07 ! Citera #
Alien 2015-12-07
Alltså kan man inte köra 70 kmt om det står max 30 kmt. Om vägen var 50 kmt innan. Utan man kör under 50 hur som ville bara förtydliga det eller har jag fel?
Står det ”max 30 km/h” så är det klart att du inte kan köra i 70 km/h :)
Och även om vägen annars är 50 km/h så får du inte köra fortare just då än 30 km/h

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor