Start > Körkortsforum > Hastigheten för Påfart!

Hastigheten för Påfart!

Gäst 1 2015-11-13 19:19 ! Citera #
Jag känner mig jätteosäker när det gäller hastigheten som man har när man lämnar påfarten. När jag började lära mig om påfarten så sa körläraren att man ska ha höghastigheten (ca 90km/h) innan man lämnar påfarten men när jag körde med en annan körlärare så sa han att jag behöver inte just 90km/h och det viktigaste är att man ska lämna avfarten även om det är typ 60km/h. Så vem av dem är har rätt? finns det konkret hastighet?
Gäst 2015-11-13 19:56 ! Citera #
Du ska anpassa dig till trafiken, om det inte är mycket trafik ska du försöka komma in på den hastighet som gäller.
Gäst666 2015-11-13 21:53 ! Citera #
Håller med Gäst!
Ska du ut på en väg där det råder 90 km/h så kan du inte som du säkert förstår komma lämna påfarten med bara 60 km/h

Du kan då bli hindrande för bilar som kommer snabbt ikapp dig, du ska om du kan komma in på den vägen som hastigheten visar.
Gäst 1 2015-11-13 22:02 ! Citera #
Gäst666 2015-11-13
Håller med Gäst!
Ska du ut på en väg där det råder 90 km/h så kan du inte som du säkert förstår komma lämna påfarten med bara 60 km/h

Du kan då bli hindrande för bilar som kommer snabbt ikapp dig, du ska om du kan komma in på den vägen som hastigheten visar.
Jo, det som jag har förstått, men när jag körde med den andra läraren så försökte jag att nå till den hastigheten (90km/h) till motorvägen men han tyckte att jag var för länge i påfarten innan jag körde ut till vägen (motorvägen) :?
Gäst666 2015-11-14 10:24 ! Citera #
Gäst 1 2015-11-13
Jo, det som jag har förstått, men när jag körde med den andra läraren så försökte jag att nå till den hastigheten (90km/h) till motorvägen men han tyckte att jag var för länge i påfarten innan jag körde ut till vägen (motorvägen) :?
Okej, då förstår jag..
Och din lärare har helt rätt, man ska försöka komma in på motorvägen så fort som möjligt. Även om det inte finns några bilar i närheten så ska man svänga in så fort som möjligt :)
Gäst 2015-11-24 08:38 ! Citera #
Ja du ska försöka hålla samma hastighet som bilarna på vägen och försöka komma in på vägen så tidigt som möjligt.
Gäst 2015-12-21 17:37 ! Citera #
Du är skyldig att hålla samma hastighet som bilarna på vägen du ska köra på, annars är böteslappen på 500 riksdaler.
Mvh Polis
Gäst 2016-01-10 19:30 ! Citera #
Gäst 2015-12-21
Du är skyldig att hålla samma hastighet som bilarna på vägen du ska köra på, annars är böteslappen på 500 riksdaler.
Mvh Polis
Så om alla bilar kör i 110 på den glashala 90-vägen så ska man hålla 110 eller ens 90 när man kör på?
Eller om man har släp och inte FÅR köra mer än 80?
Eller om det är en kort påfart i uppförsbacke och man kör en Aygo med 3 vuxna passagerare?

Vilket bullshit, om du nu är polis borde du hänvisa till § i trafikförordningen.
Gäst 2016-01-10 20:41 ! Citera #
Att anpassa hastigheten till bilarna på motorvägen, underlättar också att kunna ta sig ut. Och man ska lämna påfarten så snart som möjligt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov