Jag var supernervös inför min uppkörning så tänkte bara ge lite tips för att minska nervositeten:
1. Om möjligt, boka en tid på morgonen, då är man inte trött efter ha jobbat/pluggat samt är inte uppstressad av annat.
2. Träna kvällen innan. Jag var ute och sprang vilket var superbra för att man fick chansen att rensa hjärnan lite.
3. Gå och lägg dig tidigt. Se till så att du kan sova lite extra samt har tid för en lite längre frukost, kanske har du köpt något extra gott till och med? Jag åt i alla fall yoghurt och rostmackor - lyx för en som vanligtvis äter havregrynsgröt.
4. Kolla inte mailen! (gäller kanske främst er som jobbar - då blir man bara stressad över alla mail som kommit under kvällen/morgonen) Börja morgonen med att sätta mobilen på flygplansläge, då slipper man även eventuella ”lycka till”-sms som bara gör en nervös.
5. Lyssna på bra, peppande musik när du är på väg till trafikverket. Helst sådana ”guilty pleasures” som man blir riktigt glad av.
6. Gör lite andningsövningar i smyg när du väntar på trafikverket, finns flera appar för sådant men nu har du ju mobilen på flygplansläge så jag brukar köra följande: 1. andas in i tre sekunder 2. håll i tre sekunder 3. andas ut i sex sekunder.