Start > Körkortsforum > Ledsen över körkort

Ledsen över körkort

Anders 2015-11-05 16:24 ! Citera #
Den här veckan kuggade jag både uppkörningen och teorin för andra gången och är så sjukt besviken på mig själv. :(

Båda uppkörningarna kuggade jag för småsaker och båda teoriproven fick jag 47-50 poäng men det får mig inte att må bättre. Jag skäms att berätta för min familj och mina vänner att jag kuggade för jag vet att dem ser ner på mig för det, dem försöker trösta men det hjälper inte gör mig mer irriterad. Dessutom tycker jag det känns som dem skrattar åt det för dem klarade det på första försöket.

Jag är en kille som är 18 år och jag har kört som privatist sen februari i år, jag prövade att köra en lektion på körskola men jag tyckte dem inte hjälpte alls och dem bara ville ha pengar. Mitt mål va att få körkort innan jag fyller 19 men det har jag misslyckats med då november och december är helt uppbokat för uppkörning och teorin, jag fyller år 3 januari så jag skäms rejält.

Jag känner mig misslyckad, dum och inkompetent vilket gör att man mår dåligt. :(
Max 2015-11-05 16:45 ! Citera #
Förstår att du känner som du gör och jag kan säga att jag satt där med, kuggade teorin 4 gånger och alla andra av mina vänner klarade på första men istället för att skämmas om de så valde jag att bara plugga ännu mer och bara köra även fast de kändes helt värdelöst. Ge inte upp för de gör bara dem som aldrig har kämpat för något.
C 2015-11-05 20:04 ! Citera #
Förstår hur du känner, det känns som värsta pressen när man fyllt 18.. jag är 20 nu och ska snart skriva prov och köra upp känns sådär inför teorin, särskilt när man ser alla nyblivna artonåringar som redan klarat det haha men ja det är bara att försöka igen, jag försöker plugga på som fan och vara positiv men ibland är det svårt!
Försök ta det lugnt och skit i vad andra tänker det är olika svårt för alla!
Johanna 2015-11-07 09:09 ! Citera #
Du ska absolut inte känna att du är dålig. Det är svårare att köra upp som privatist och du kan inte bli bättre än vad din handledare lär ut. :-) De som kör privat har sällan möjlighet att köra med någon som har trafiken som sitt yrke och det är lätt att lära in viktiga detaljer fel. Jag tycker därför att du ska ge körskolan en chans! Första gången så vill de ju se vad du kan för att de ska kunna lägga upp en utbildningsplan, så att du inte tycker att det var meningsfullt som lektion sett är inte så konstigt. Gå dit för ett samtal, förklara ärligt och ödmjukt vad du kuggade på och fråga vad de tror om antal lektioner mm.

Jag kör själv nästan uteslutande med körskola men även med min sambo nu när jag är i slutet av utbildningen och jag garanterar, hade min sambo lärt mig köra så hade jag lärt mig en hel del saker fel. ;-) Min körskola skinnar absolut inte mig på pengar. Visst är det snordyrt, men jag upplever snarast att min lärare pushar på för att jag ska få mitt körkort snabbt, snarare än att jag tar lektioner bara för att köra. Jag började köra i augusti och har några få moment att trimma in innan jag är redo för uppkörning.

Jag tror att privatister som har kört längre tid kör mer avslappnat när de kör upp eftersom körningen sitter mer i ryggmärgen, jämfört med en körskoleelev som har kört tre månader. Men ändå kommer körskoleeleven mer troligt att klara uppkörningen eftersom denne har fått lära sig rätt från början.

Så känn dig inte ledsen, du kör förmodligen bra med din handledares mått mätt, men att du har lärt in vissa detaljer fel, alternativt att din handledare inte har uppmärksammat dig på vissa saker som du måste ha med i körningen. Du kommer snart att ha ditt körkort!

Lycka till!
Maria 2015-11-07 16:01 ! Citera #
Johanna 2015-11-07
Du ska absolut inte känna att du är dålig. Det är svårare att köra upp som privatist och du kan inte bli bättre än vad din handledare lär ut. :-) De som kör privat har sällan möjlighet att köra med någon som har trafiken som sitt yrke och det är lätt att lära in viktiga detaljer fel. Jag tycker därför att du ska ge körskolan en chans! Första gången så vill de ju se vad du kan för att de ska kunna lägga upp en utbildningsplan, så att du inte tycker att det var meningsfullt som lektion sett är inte så konstigt. Gå dit för ett samtal, förklara ärligt och ödmjukt vad du kuggade på och fråga vad de tror om antal lektioner mm.

Jag kör själv nästan uteslutande med körskola men även med min sambo nu när jag är i slutet av utbildningen och jag garanterar, hade min sambo lärt mig köra så hade jag lärt mig en hel del saker fel. ;-) Min körskola skinnar absolut inte mig på pengar. Visst är det snordyrt, men jag upplever snarast att min lärare pushar på för att jag ska få mitt körkort snabbt, snarare än att jag tar lektioner bara för att köra. Jag började köra i augusti och har några få moment att trimma in innan jag är redo för uppkörning.

Jag tror att privatister som har kört längre tid kör mer avslappnat när de kör upp eftersom körningen sitter mer i ryggmärgen, jämfört med en körskoleelev som har kört tre månader. Men ändå kommer körskoleeleven mer troligt att klara uppkörningen eftersom denne har fått lära sig rätt från början.

Så känn dig inte ledsen, du kör förmodligen bra med din handledares mått mätt, men att du har lärt in vissa detaljer fel, alternativt att din handledare inte har uppmärksammat dig på vissa saker som du måste ha med i körningen. Du kommer snart att ha ditt körkort!

Lycka till!
Bra skrivet Johanna!
Jag läste en artikel i somras att dom som kuggar mest är just dom som kör upp som privatister, och det är ju för att dom lär sig fel saker. Plus att privatister har så bråttom med att både skriva sina teoriprov samt ha sin uppkörning, därför är det så lång väntetid om man skulle behöva fler chanser. Så du har helt rätt där.
Denna artikel var skriven av en man från en biltidning som intervjuade en inspektör från trafikverket som visade ett diagram på som jämförde privatister med elever från trafikskolor. Och det var en ENORM skillnad!!

Jag håller även med om att man ska ta kontakt med en körskola för att se vad man behöver träna på, när jag tog körkort så tog jag 10 lektioner på körskolan, sedan övningskörde jag väldigt mycket privat för att då och då ha en körlektion med körskolan igen för att visa hur jag låg till med min utbildning. Och eftersom jag hade fått grunderna från körskolan, och lärt mig rätt saker från början, så var körläraren väldigt nöjd med hur min utbildning fortlöpte.

Och precis som du skrev så blir inte en privatist bättre än sin handledare. Så det bästa vore ju att kombinera att både köra privat och att då och då ta en körlektion, då kan man spara ganska mycket pengar eftersom man inte behöver ta en körlektion varje gång man ska köra bil.
Gäst 2015-11-07 17:57 ! Citera #
Du behöver peppning!! :D :D

För det första tror jag att de inte alls ser ner på dig. Kanske är dina förutfattade meningar som säger det? Jag tror alltid att folk hatar mig mm, men sen visar det sig att det bara är vad jag tror.

Sen förstår jag dig med det där med körkort innan 19. Det hade jag också tänkt, men livet blir inte som man tänkt sig. Var med i en trafikolycka när jag var 17, och det gjorde, att det är först nu när jag är 20 som jag ska ha uppkörning. Det svider som attans inombords när en efter en tar körkort, och speciellt när folk som var ett år yngre fick sina.

Nu har jag fått en ny syn på det hela, och inser att det är ingen tävling om vem som får körkort först. Man måste inte ens ha körkort när man är 18. Känner massa folk som tog när dom var 30+ om inte mer. Och av uppemot 40 pers i min klass, hade 3 körkort innan 19. Så det är inget misslyckande!

Jag vet att det svider att inte få körkort när man tänkt sig, men jag tänker inte längre så mycket på det, utan försöker istället blicka framåt och drömma mig bort tills den dag jag sitter i bilen helt själv. Då spelar det ju ingen roll hur gammal man var när man tog kortet??

Så försök att släppa tankarna om att folk skrattar åt dig. Gör dom det, är dom inte schyssta. Men är det somsagt skapade tankar i ditt huvud, så försök att tänka hur bra du är. Oavsett bilkörning eller annat, så tänk på att du är bra. Det stärker!

Och somsagt, vad gör det om hundra år att du kanske tog körkort som 19, 20, 35, 40?

Lycka till nu på nästa prov!! En dag är kortet ditt! Jag hejar på dig! :D
Sus 2020-08-23 19:29 ! Citera #
Jag er mycket ledsen for jag fick 49 poäng på förste försök jag fick mest fel på trafikregler 23 :cry:
Sus 2020-08-23 19:33 ! Citera #
Jag er mycket ledsen for jag fick 49 poäng på min teori på förste försöket, jag fick mest fel på trafikregler 23-32. Fordonskännedom & manövrering 5-7. Miljö 3-5. Trafiksäkerhet 14-16. Personliga förutsättningar 4-5 :cry: .
Gäst 2020-08-23 21:31 ! Citera #
Ingen fara du får ta bussen några veckor till :o Jag började övningsköra när jag var 23 och tog kortet på andra försöket nu hann bli 25 :D Känner mig fortfarande som en legend då jag endast la ut 6000 på det och tog inga lektioner.
Sus 2020-08-24 17:55 ! Citera #
Gäst 2020-08-23
Ingen fara du får ta bussen några veckor till :o Jag började övningsköra när jag var 23 och tog kortet på andra försöket nu hann bli 25 :D Känner mig fortfarande som en legend då jag endast la ut 6000 på det och tog inga lektioner.
??

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo