Start > Körkortsforum > Omkörning

Omkörning

Gäst 2015-11-04 19:39 ! Citera #
Fick en fråga angående omkörning som jag tror jag har failat på

En lastbil som kör närmare bakom dig , vad ska du göra .\\
Gäst 2015-11-15 08:44 ! Citera #
Kör du i en kö, där lastbilen kör närmare dig, ska du öka avståndet till framförvarande bil, för att minska risken för en seriekrock ifall lastbilen kör på dig.

Är det inte kö, ska du hålla samma hastighet, placera bilen åt höger, för att underlätta en eventuell omkörning.
Gäst 2015-11-15 09:17 ! Citera #
Gäst 2015-11-15
Kör du i en kö, där lastbilen kör närmare dig, ska du öka avståndet till framförvarande bil, för att minska risken för en seriekrock ifall lastbilen kör på dig.

Är det inte kö, ska du hålla samma hastighet, placera bilen åt höger, för att underlätta en eventuell omkörning.
Hur sjutton ska man kunna öka avståndet till lastbilen om man kör i en kö?
Då är det bättre att bara åka med och vid första bästa tillfälle köra åt sidan för att släppa fram lastbilen.

Är det inte kö så håller jag med om att man ska underlätta för en omkörning..
Gäst 2015-11-15 19:18 ! Citera #
Man saktar in. Jag tycker också det verkar knäppt, och skulle hellre vid första tillfälle stanna och släppa förbi lastbilen. Men men. Tydligen ska man sänka farten. Låter knäppt dock. Men så sa iaf min lärare + det var rätt på en av elevcentralens frågor. (alternativet att släppa förbi lastbilen fanns inte)
Gäst 2015-11-15 23:24 ! Citera #
Gäst 2015-11-15
Man saktar in. Jag tycker också det verkar knäppt, och skulle hellre vid första tillfälle stanna och släppa förbi lastbilen. Men men. Tydligen ska man sänka farten. Låter knäppt dock. Men så sa iaf min lärare + det var rätt på en av elevcentralens frågor. (alternativet att släppa förbi lastbilen fanns inte)
Det låter ju helt knäppt ju, ligger man i kö så kan man ju räkna med att det finns fler bilar bakom en själv, inte bara lastbilen. Och skulle man då sakta in så blir man ju hindrande, och det ska man ju inte vara.
Så att det var rätt svar tycker jag är väldigt märkligt... :o
Gäst 2015-11-16 07:24 ! Citera #
Gäst 2015-11-15
Det låter ju helt knäppt ju, ligger man i kö så kan man ju räkna med att det finns fler bilar bakom en själv, inte bara lastbilen. Och skulle man då sakta in så blir man ju hindrande, och det ska man ju inte vara.
Så att det var rätt svar tycker jag är väldigt märkligt... :o
Ja verkligen! Låter helknäppt :? Känns mer naturligt att antingen behålla hastighet och avstånd, eller köra in till kanten (om möjligt) och då släppa förbi lastbilen/kön.

Menmen. Man får väl försöka lära sig vad de vill att man ska svara. Det normala är ju att man sen kör efter hur man lärt sig, men just den här situationen känns helknäpp att köra så.

Borde nog kolla vad det står i boken egentligen. Och isåfall motiveringen.
För känns ju som att risken för seriekrock ökar om man kör långsammare.

Fast tanken med den här situationen kan ju vara att man underförstått ska förstå vikten av att hålla avståndet, och speciellt i köer, just pga risken för seriekrock.

Men samtidigt måste man ju veta hur man ska agera, eftersom bilköer kommer man ju hamma i förr eller senare. Och jag är inte särskilt taggad på att sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande bil, med en stor lastbil bakom.
Gäst 2015-11-16 16:10 ! Citera #
Gäst 2015-11-16
Ja verkligen! Låter helknäppt :? Känns mer naturligt att antingen behålla hastighet och avstånd, eller köra in till kanten (om möjligt) och då släppa förbi lastbilen/kön.

Menmen. Man får väl försöka lära sig vad de vill att man ska svara. Det normala är ju att man sen kör efter hur man lärt sig, men just den här situationen känns helknäpp att köra så.

Borde nog kolla vad det står i boken egentligen. Och isåfall motiveringen.
För känns ju som att risken för seriekrock ökar om man kör långsammare.

Fast tanken med den här situationen kan ju vara att man underförstått ska förstå vikten av att hålla avståndet, och speciellt i köer, just pga risken för seriekrock.

Men samtidigt måste man ju veta hur man ska agera, eftersom bilköer kommer man ju hamma i förr eller senare. Och jag är inte särskilt taggad på att sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande bil, med en stor lastbil bakom.
Nej jag håller helt med dig, då är det bättre som sagt att bara följa med i kön för att sedan släppa fram lastbilen vid första bästa plats. För i en trafikkö så kör man ju sällan i höga hastigheter, så att då släppa gasen för att få ett större avstånd till bilen framför låter ju helt sjukt!

Och precis som du skrev så vill ju hemskt ogärna ha en lastbil upp i baken bara för att man ska skaffa sig själv ett större avstånd.. :D
Lina 2015-11-18 08:44 ! Citera #
Om du inte kan underlätta en omkörning så är det enda du kan göra att hålla bra avstånd till bilen framför. Därför ska du minska hastigheten, även vid köbildning.
Gäst 2015-11-18 12:36 ! Citera #
Lina 2015-11-18
Om du inte kan underlätta en omkörning så är det enda du kan göra att hålla bra avstånd till bilen framför. Därför ska du minska hastigheten, även vid köbildning.
Jo visst, men då blir man som sagt hindrande för bilarna som ligger bakom, och det får man ju inte heller vara...
Lina 2015-11-21 10:12 ! Citera #
Du hindrar inte för att du håller avståndet. Han kan ju ändå inte köra om.

Om bilen framför dig tvärbromsar så har du tid på dig att bromsa, och slipper få lastbilen rakt i rumpan.

Att hålla avstånd är en grej folk är väldigt dåliga på i trafiken. 20 m vid 20km/h gäller även vid köbildning lixom.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor