Start > Körkortsforum > Fickpakera

Fickpakera

Gäst 2009-08-26 15:25 ! Citera #
Någon som kan komma med bra tips på hur man backar in och fickpakera ,köra ut från fickpackering.
hur gör man lättast när man skall starta i en backe upp och ner
nu skall ju jag böra så snart som möjligt att övningsköra och snart blir det ju kallt och ev is och snö vad skall jag tänka på då
valkyriana 2009-09-02 17:52 ! Citera #
Hej!
Fick ett bra tips från min lärare när jag övningskörde inför b-kortet.
Kör upp jämside bilen du ska parkera bakom. Bakändan på bilen ska vara i jämnhöjd med bilen bredvid. Backa långsamt och ge max rattutslag (så att ändan i bilen går innåt) Kolla vänster backspegel och räta ut bilen när du ser bakomvarande bils båda lampor (hela fronten) Backa på rakt bak tills du är tillräckligt långt inne och ge fullt rattutslag för att räta bilen. voila!
Glöm inte att kolla dig omkring så att du inte kör på någon eller något!
Astray 2009-09-04 16:52 ! Citera #
Att starta i backe gör man såhär:

Ge lite gas först. Sedan höjer du snabbt, men försiktigt, kopplingen tills du känner att bilen vill iväg. Om den vill framåt, så sänker du den pyttelite (en millimeter typ) och om den rullar bakåt så höjer du kopplingen. Öva på att hitta det läget där bilen står still i.

Sedan gör man som man brukar när man startar från vägkanten: Kolla speglarna, blinka vänster, höj kopplingen, möt med gasen och du rullar iväg.

Detta tog mig evigheter att lära sig, för det är riktigt trixigt innan man hittar läget där bilen står stilla. Men om du över går det till slut! Lycka till :)
andreas 2009-10-26 17:18 ! Citera #
Här kommer en grafisk presentation av fickparkering: home.swipnet.se/mosebacke/10_fickparkera.htm
Den hjälpte mig rejält. Det finns också ett litet internetspel som hjälper en att förstå hur man gör. Ska försöka hitta länken...
Gäst 2009-10-26 21:43 ! Citera #
Fortsätter på valkyrianas:

när du backar och rattar fullt försök att ha bilen ca 45 grader innan du backar rakt in tills din högra sidospegel är parallell med bilarna bak och frams vänstra sidospegel. Då rattar du tillbaka och kommer in perfekt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo