Hej,
efter min misslyckade uppkörning idag fick jag rådet att köra lite olika bilar innan nästa gång av inspektören. Hur gör jag detta rent praktiskt? Olika trafikskolor = väldigt dyrt bara för att prova en bil. Hyra en bil = går inte utan körkort (eller?). Känner ingen som äger en manuellt växlad bil heller för den delen.
För mig tar det runt en timme innan jag ”kännt in” en bil jag inte kört förut, men det hinner man ju inte med på en uppkörning. Idag fick jag ingen tid alls att känna in den. Jag har nämligen lite svårt med motoriken och behöver mer tid än de flesta trots att jag kört mycket. Problemet är att så mycket fokus blir att manövrera bilen att fokus inte är tillräckligt mycket på trafiken = livsfarligt.
Jag har lärt mig att köra en ganska gammal bil (14 år), och tycker de nya jag kört som svarar mycket snabbare på allt är väldigt ovant.
Visst finns alternativet att köra upp med trafikskolans bil, men de kräver att man går igenom hela deras utbildningsplan och sedan en ansenlig summa för lån av bil vid uppkörning.
Finns det någon bra lösning?