Start > Körkortsforum > Köra olika bilar

Köra olika bilar

Les Paul 2015-10-15 20:39 ! Citera #
Hej,

efter min misslyckade uppkörning idag fick jag rådet att köra lite olika bilar innan nästa gång av inspektören. Hur gör jag detta rent praktiskt? Olika trafikskolor = väldigt dyrt bara för att prova en bil. Hyra en bil = går inte utan körkort (eller?). Känner ingen som äger en manuellt växlad bil heller för den delen.

För mig tar det runt en timme innan jag ”kännt in” en bil jag inte kört förut, men det hinner man ju inte med på en uppkörning. Idag fick jag ingen tid alls att känna in den. Jag har nämligen lite svårt med motoriken och behöver mer tid än de flesta trots att jag kört mycket. Problemet är att så mycket fokus blir att manövrera bilen att fokus inte är tillräckligt mycket på trafiken = livsfarligt.

Jag har lärt mig att köra en ganska gammal bil (14 år), och tycker de nya jag kört som svarar mycket snabbare på allt är väldigt ovant.

Visst finns alternativet att köra upp med trafikskolans bil, men de kräver att man går igenom hela deras utbildningsplan och sedan en ansenlig summa för lån av bil vid uppkörning.

Finns det någon bra lösning?
G 2015-10-16 01:55 ! Citera #
Tyvär
Gäst 2015-11-02 22:03 ! Citera #
Jag hyrde bil vid OKQ8 under en hel dag och körde med min pappa. De hyr ut till de som vill övningsköra för en billig peng (runt 500 kr för en hel dag).
INGELA 2015-11-04 11:51 ! Citera #
Hej!

Det var konstigt. Jag fick information om att det är absolut olagligt att övningsköra t.ex. Statoil, Q8 bilar.
De hyr bara ut till personer med körkort.
Gäst 2015-11-04 12:15 ! Citera #
Jag och min dotter hyrde också där . Den som hyr måste ha körkort förstås men man får ju inte övningsköra själv så förstår inte ditt inlägg.....
Ingela 2015-11-04 15:50 ! Citera #
Menar att jag ringde runt och kollade priser på att hyra bil. Förklarade att min körskola ville att jag skulle övningsköra 6växlade bilar. Då att vi, jag och min pappa (handledare) kunde låna en privatbil av någon med 6 växlar.
Men Statoil och andra har som regel att självklart hyr de endast ut till dem med körkort, men bilen får inte köras ALLS av någon utan körkort. Inte ens med handledaren brevid. Jag talade med chefen för Statoil i Falun, och det är bara vad han sa, så jag kan ju inte ändra på det. Han sa det är ”olagligt”, för att Statoil får stå för hela olyckan om det händer något.
Ingela 2015-11-04 15:51 ! Citera #
Alltså om det händer en olycka med en person som övningskör, och alltså saknar körkort.
Gäst 2015-11-04 15:55 ! Citera #
Men tycker också det är konstigt.. såklart! :) Eftersom många ändå gör som du berättar... och ”bil som bil” men handlar väl om att de blir skyldiga betala, även om man tar till försäkring...
Ingela 2015-11-04 16:24 ! Citera #
Hej igen..!
Blev själv nyfiken vad som gäller, så ringde transportstyrelsen, och Ni har rätt, det är väl bara
Statoil som inte vill hyra ut till övningskörning... Men Q8 verkar ju gå bra, då jag såg det högre upp i denna tråd.
Tack för informationen ”alla”, då blir det att hyra en 6 växlad bil då.. ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor