Start > Körkortsforum > Hur gör man

Hur gör man

Gäst 2009-08-26 15:19 ! Citera #
Om man kör privat hur länge skall man då köra när man behärskar körning en handledaren och sig själv men hur gåramn tillväga för att få köra halkbana och göra riskgrupperna måste man gå via körskola och köra en eller måste man köra flera lektioner för att bli odkänd av dem för att få göra dessa hur går det till
sf12 2009-08-30 19:43 ! Citera #
För risk 1an så kan du kontakta en körskola och boka en tid. Ni sitter där på körskolan (ett antal personer, 20st kanske) och får se olika saker som tex. statistik, risker med droger och alkohol i trafiken, småfilmer om personer som varit med om olyckor och liknande. Vad som kan orsaka risker i trafiken mm. På halkbanan får du testa på olika saker som exempelvis att bromsa hårt när du åker 70km/h att undvika hinder vid vägen och andra liknande saker. Jag körde en s.k. skid-car och då simulerar man halt väglag med hjälp av ”stödhjul” som är placerade runt bilen (2 på varje sida) läraren justerar med sin apparat hjulen för att man ska få testa på olika däcktyper och väglag. Jag satt med 3st andra personer och läraren från halkkörningen.

Jag bokade dessa 2 riskutbildningar själv. Riskettan gick jag ner till körskolan och bokade direkt bara över disken. Och halkkörningen bokade jag på Internet där jag fick skriva ner mina personliga uppgifter. Du får den tid du bokat och så kommer du dit och förhoppningsvis klarar du de. Halkkörningsläraren sa att man borde ta halkkörningen mot slutet av sin körutbildning eftersom man ska ha en ganska god körvana. Vad gäller riskettan så bör du disskutera mycket för att du inte ska riskera att inte klara den.

(Du kan även boka halkkörningen genom körskolan men det har jag ingen erfarenhet utav)

Lycka till.
Gäst 2009-09-24 18:01 ! Citera #
Man kan boka som privat och då behöver man inte gå genom körskolor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 21:04
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov