Hej allihopa!! Har uppkörning nu på
Torsdag det enda ja har problem är med svängar på landsväg där jag håller inne kopplingen under tiden ja svängen? Ja känner mig säkrare när Jah gör det, men min trafikskola säger att ja inte ska göra så.. De säger nämligen att jag ska släppa kopplingen exakt innan svängen i tvåans växel, och under tiden hålla foten på bromsen sedan gasa på, men de känns inte rätt... Hjälp? Kuggar jag ifall jag håller in kopplingen i svängen?
Hej Sara!
Jag tycker det är konstigt att din trafikskola har bokat dig till en uppkörning när dom borde veta om att du inte känner dig bekväm med att inte ha koppling uppe när du svänger. Dom borde ha tränat extra på detta mig dig innan du vart bokad..
Och tyvärr så är det så att du skulle kunna bli kuggad för att ha kopplingen nedtryckt vid sväng, och det är bara för att det är en grundläggande fordonshantering som du BÖR klara av när du kommer till din uppkörning..
Din körskola har helt rätt i att kopplingen ska släppas upp precis innan du svänger, och det är bara för att minska risken för att få motorstopp när du kör över det andra körfältet och därmed inte riskera att orsaka någon olycka. Men om du gör så vid svängar på landsväg så undrar jag om du gör likadant när du kör inne i stan? För gör du det överallt så MÅSTE du ändra på det innan din uppkörning, för gör det du samma misstag överallt så kommer du inte bli godkänd..