Start > Körkortsforum > Sollentuna, bilarna??

Sollentuna, bilarna??

Gäst 2015-10-10 00:53 ! Citera #
Som rubriken nämner.hur är bilarna? Lätta på kopplingen, svår körda? Etc.. Snälla hjälp!:)
Gäst 2015-10-10 09:02 ! Citera #
Prata med en som körde upp i våras. Golf diesel. Sådan där äcklig giftbil.

Jag avskyr de bilarna. Måste växla ner tidigt, kort slaglängd på pedalerna och knappt existerande motorbroms.

Det är nog bra att kört en sådan bil innan man kör upp en gång iaf.
Gäst 2015-10-10 09:02 ! Citera #
Kan du köra bil och är mogen för körkort så hänger det inte på bilarna!!
Kan folk sluta tro det!
Gäst 2015-10-10 20:15 ! Citera #
Jag körde en Golf diesel. Aldrig tidigare kört en Golf eller diesel bil. Personen jag
körde upp med sa tidigt att det kan bli lite ”ryckigt” att köra den, speciellt om man inte kört
en tidigare. Men sa oxå att så länge man kan hantera den,
kör säkert och godkänt så ska inte små ryck eller så vara några problem.

Klarade det på mitt första försök. Ryckte bara lite i början efter uppväxlingarna, men anpasade mig kvikt . Kan ha fått motorstopp nångång - helt ärligt inte säker - men isf var det 1
gång och då bilen stod still. Så det var inte någon jätte grej.
Gäst 2015-10-15 17:15 ! Citera #
De har visst en blandning av allt möjligt. Körde en Volvo v40 diesel idag.

Gick inget vidare, men det var jag som inte kunde köra. Har nog aldrig kört så dåligt i hela mitt liv...
Gäst 2015-10-15 19:16 ! Citera #
Förresten, någon som vet hur man ser varvtalet i Volvo V40? Där jag tyckte det borde vara stod det endast vilken växel jag hade i (vilken nytta det nu gör :S?)
Gäst 2015-10-20 17:14 ! Citera #
Varvtalet är föga intressant. Man hör på motorn när den trivs och mår bra. När den börjar stånka vid svag motorbromsning är det bara att växla ner en växel. Sen hör man hur man ska växla upp också. Katalysatorn är dimensionerad för att rena upp till ca 3000 varv/minut, så det är väl ett varv du inte vill gå över. Sen får du väl helt enkelt anpassa motorvarvtalet och växel efter situation. Behöver du mycket kräm som i start i backe får man gasa på lite medan man vid vanlig körning ska strävs efter ganska lågt varvtal. Motorn jobbar som bäst vid runt 80% belastning. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo