Hur ska jag göra med växlingen i uppkörning ?
Okej nu är det såhär att jag kommer köra upp om en vecka i kristianstad. Jag övningkör med en volvo bil s60 5 växel och kommer köra upp med den. Min körlärare säger att jag inte behöver växla från 3an till 5an i motorvägen ?
Stämmer det ? har hört att många säger om man inte gör det så kuggar man!
Ifall jag ska växla från 3an till 5an vilken hastighet ska jag nå och sen lägger jag i 5an ?
övriga tips inför uppkörningen uppskattas oxå
3-5 är bäst på accelerationen, kör på minst till 50/60 på 3:an sen lägger du i 5:an!
Nej, finns ingen anledning att hoppa växlar på den bilen. Har en likadan bil och finns ingen anledning till att göra det. Beror ju lite på motor och så.
Tror det här med att hoppa växlar mest är användbart för små motorer med sex växlar.
Hoppa över växlar är alltid bra att göra, så det har inte alls nått med bil och storlek på motor!!
Och ska du köra upp så är det extra viktigt att visa att du kan ECO-driving.
Jag skulle ha hoppat från 3:an till 5:an när man ligger runt 55-60 km/h
Min körlärare sa den här metoden är onödig med den bilen i motorvägen FÖR ATT på trejan kommer motorn låta jätte mycket och jag går in helt segt och andra bilar som e bakom mig kan komma in före än mig och bli irriterade och han kugga mig för det.
däremot kan jag göra det på landsvägen .. alltså från 3an till 5an.
vad tycks?
De gör en helhetsbedömning. Visar du att du kan köra miljövänligt (ecodriving) i övrigt blir du inte kuggad för att du inte hoppar över växlar på en motorväg. Du har motiverade skäl till att skippa hoppandet av växlar med tanke på säkerheten. Trafiksäkerhet handlar inte bara om att kunna bromsa för att få stopp på ens fordon. I en del situationer är det lika viktigt att kunna accelerera på rätt sätt.
Eftersom motorvägar har höga hastigheter gäller det för dig att komma upp i hög hastighet och på på hög växel på så kort tid som möjligt (utan att bränna gummi såklart), hoppar du från 3an till 5an och kör ut på motorvägen i 60 km/h kan du snarare anses som en trafikfara. Du ska köra ut i en hastighet som inte stör den korsande trafiken. Och i detta fall kan man få bortse från ecodriving biten.
Påfarter och avfarter räknas som delar av motorvägen och där gäller samma regler som ute på själva vägen.
Lägg fokuset på körfältsbytet in på motorvägen. Bra hastighet, ge tecken i tid, kolla inner, ytter- spegeln och döda vinkeln innan du svänger ut, försök att lämna accelerationsfältet så tidigt som möjligt. Var noga med att hålla ett bra avstånd från eventuella fordon framför dig.
Glöm inte visa ecodriving biten på resterande moment.
Hur ofta kör man ut på motorvägen i 60km/h????
Man använder sig av påfarten till att accelerera till den fart som krävs på motorvägen, och då hinner man mycket väl att hoppa över en växel. OM man bara vågar gasa på lite
Hur ofta kör man ut på motorvägen i 60km/h????
Man använder sig av påfarten till att accelerera till den fart som krävs på motorvägen, och då hinner man mycket väl att hoppa över en växel. OM man bara vågar gasa på lite
Det där får avgöras från fall till fall. Det beror helt och hållet på bil, accelerationsfältetetsutformning och trafiksituationen.
Det finns många accelerationsfält som svänger (utformad med kurva) ofta när man åker ner från en bro som byggs över motorvägen. Där är accelerationsfältet kort och man kan ha svårt att komma upp i en hög hastighet med vissa bilar innan man måste svänga ut på motorvägen. I en trafiksituation kan man ha en bil framför sig i accelerationsfältet som inte gasar på och då kan man bli tvungen att köra ut i 60km/h. Så alla såna här frågor får avgöras från fall till fall.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget