TIPS INFÖR UPPKÖRNINGEN
-Var utvilad och avslappnad, känn dig säker. Här är det förstås väldigt svårt då nervösiteten kan ta över men boka gärna en körlektion med din trafikskola innan du kör upp, då har du chansen att öva på det du känner dig osäker på.. Blir helt enkelt en bra uppvärmning innan uppkörningen.
- Även fast du inte känner dig så säker VISA att du är det. Vissa lärare kan kugga dig för att de ser att du är osäker och inte har någon aning om vad du håller på med. Fråga absolut inte vilken hastighet det gäller här och om det är högerregeln osv.. för du ska kunna det! De gör en helhetsbedömning och vill se om du klarar av att köra självständigt. Jag var fortfarande sjukt osäker på parkeringar och hon bad mig göra en inbackning. Jag improviserade mig fram och fixade det, hur osäker jag än var så såg det ändå ut som att mitt självförtroende var på topp haha!
- Se till att kunna både yttre och inre säkerhetskontroll. Man vet inte vad man får kontrollera. Här var jag sjukt osäker och fick broms + parkeringsbroms, hade ingen aning om vad jag skulle göra så jag improviserade mig fram och sa att det var bra. Då kom vi till det stelaste... jag hade inte ens startat bilen?!?!!!! Haha, såå pinsamt men jag gjorde om och gjorde rätt så jag klarade mig!
- Har du tur får du en snäll inspektör som kan lugna ner dig innan uppkörningen. Den turen hade jag dock var hon sjukt sträng och såg jättehård ut.. så jag kände direkt att jag skulle bli kuggad haha. Tro det eller ej men, det är okej att göra små misstag så länge man inte upprepar det och så länge det inte orsakar en fara för trafiken.
- Du kan alltid säga till inspektören om du vill att hen ska prata med dig under uppkörningen eller om du föredrar att det ska vara tyst förutom när de vägleder en. Jag ville att min endast skulle prata när hon bestämde vart vi skulle åka. Jag upplever att det blir mycket enklare att koncentrera sig på körningen då!