TIPS INFÖR TEORIN
- Läs boken! Det spelar ingen roll om du gjort 1000 frågor och fått alla rätt. Det gäller att förstå innehållet och dess grund. Om inte jag skulle läst boken så skulle jag inte ens klarat teorin. Så underskatta INTE boken!
- Stressa inte under provet och ta vara på de 50 minuterna du får. Sitt kvar och kolla igenom dina svar. Läs frågorna minst 2 gånger och kolla på svarsalternativen tre gånger. Jag tyckte frågorna som jag fick var otroligt manipulerande och svåra då nästan alla alternativ var likadana.. Kommer det upp bilder så kolla noggrant, du kanske missat nån väjningsplikt eller stopplinje på bilden. Eller när huvudled upphör.
- Tänk logiskt när du svarar på frågorna! Gör det absolut inte svårare än vad det är. Ibland är det till och med så att ditt första svar är rätt... Jag gjorde misstaget att ändra svaren typ 7 gånger, tillslut krånglade min hjärna och jag kunde inte tänka klart.
- Fordonskännnedom, manövrering, miljö, trafiksäkerhet, trafikregler och personliga förutsättningar är de områdena som bedöms. Man vet ju aldrig vilka frågor man får men jag kan garantera frågor om dessa områden kommer på provet.
- När du är klar och har tid över så kolla igenom alla frågor igen men ändra INTE om du vet att det är rätt. Oftast är de frågor du tror att du har fel på - det är oftast de som du inte behöver ändra på. Jag använde miniräknaren och räknade ut ungefär hur mycket poäng jag skulle få på provet... de som jag kände mig osäker på adderade jag aldrig på och de som jag kände mig säker på var skrev jag alltid +1.. Jag hade räknat ut att jag skulle få 53 poäng.. mitt resultat var 55 så det kändes as skönt!