Start > Körkortsforum > Mina funderingar

Mina funderingar

Gäst 2009-08-26 14:45 ! Citera #
Jag har skickat in mina papper för att få börja övningsköra så nu är det bara en lång väntan på ok stäpeln men planerar lite redan nu hur man skall köra och studera
Tänker så hära : jag tänkte köra mesta dels privat det tycker jag verkar bäst och ha några körlektioner på körskola ev en intensiv kurs sedan köra upp och göra alla prov.
Köra oavsett om det är korta eller långa streckor att köra de korta kan även de ge lärorika lärdommar men även passa på att köra långt innan jag kör upp så man vet hur det är med någon som kan ta över om man inte orkar köra hela vägen så man inte känner sig helt osäker när man väl står där själv å vill åka långt och aldrig gjort det tidigare kan planera sitt körande på annat sätt då.
Teorin blir både men bok och på datan det ger någ mera för min del.
Någon som kan lägga till något som jag missat som är bra att tänka på
sf12 2009-08-30 20:02 ! Citera #
Jag kan berätta hur jag gjorde. Började med att övningsköra med far några månader för att få ett ”HUM” om bilen. Sedan när jag testat de flesta grejerna som man ska göra enligt den planering som Vägverket suttit upp så gick jag och gjorde halkan, efter det gick jag och bokade fem körlektioner på körskola för att lära mig ”hur man ska köra” eftersom jag lärt mig ett äldre sätt att köra så ville jag ha den modernare kunskapen som fanns till hand i körskolan. Eftersom jag hade en bra grund så har jag inte behövt ta så många lektioner utan ska ta 5 lektioner till för att verkligen få till finesserna. Jag kan rekommendera att du tar ett par lektioner för att se om du får ut något av detta. Hör runt och kolla vilken körskola som verkar bäst. Kolla med vänner och bekanta de kanske vet.

Kan också berätta att om du inte gör vissa teoirtest i körskolan utan bara gör körningen hos de så kan inte de boka både körprovet och kunskapsprovet eftersom du måste bli godkänd på båda delarna i körskolan innan du kan boka de riktiga testerna på Vägverket.

Lycka till.
Astray 2009-09-04 16:41 ! Citera #
Jag tycker att din planering låter både bra och vettig. Det enda jag tänkte på är att det är bra att ta lektioner på körskolan redan från början. Då lär man sig nämligen precis hur de vill att man ska göra alla momenten. Ett exempel: Min pappa kan ju såklart krypköra, eftersom han haft körkort i 30 år. Men det sättet han gjorde det på skiljde lite från körskolans sätt. Så när jag lärt mig hans sätt, och sedan kom till körskolan, så var jag tvungen att lära om allting.

Alltså: Att tex ta en lektion varje eller t.o.m. varannan vecka, och sedan öva stenhårt på det momentet man får lära sig, ända fram tills nästa lektion, det tror jag är ett bra förslag. (förutsatt att man orkar göra samma sak flera gånger i rad :) ) Men det skulle jag rekommendera!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor