Kuggade tredje uppkörningen idag.. Blir frustrerad..
Kuggade uppkörningen för tredje gången idag. Känns så frustrerande nu i efterhand.. Aja kan dra lite historik varför jag kuggat mina tidigare uppkörningar.
1.
Kuggade första gången på grund av en riktigt dålig backparkering som tog alldeles för lång tid för att bli godkänd så blev kuggad på det. Förövrigt tyckte förarprövaren att jag körde riktigt bra.
2.
Körde mot rött. Jag sakta ner och kollade åt båda hållen men glömde totalt att det var rött så jag kröp iväg på ettan för att sedan bli bromsad. Kuggade naturligtvis på detta. Riktigt slarvigt från min sida.
3.
Idag så missade jag en 50 skylt så jag fortsatte köra 70 tills förarprövaren sa till mig. Missade även en högerregel. Även denna person tyckte jag körde bra bortsett från att jag kunde ha lite bråttom i vissa situationer.
Det som känns så jäkla surt är att jag aldrig missar något av detta när jag övningskör eller när jag kört en körlektion..
Nästa tid är den 19 November och min teori går ut den 24 November. Har någon ett tips på hur jag ska undvika att göra dom här misstagen nästa gång. Blir så förbannad när jag åker dit på sådana här grejer som jag aldrig gör annars
Hej!
Ett simpelt tips är att prova mindfulness. Finns olika appar man kan ladda ner och det går ut på att man gör andningsövningar för att minska stress - vilket jag tolkar är vad som har varit orsaken till att du blivit kuggad. När hjärnan får mer syre tack vare ordentliga andetag blir kroppen lugnare så det kanske skulle vara något att prova nästa gång? Du skriver ju att du i övrigt aldrig gör liknande fel när du övningskör som när du har kört upp.
Lycka till!
Är inte alls nervös när jag kör upp men har varit lite stressad. Speciellt idag. Vill ju ha det där lugnet i körningen som jag annars har. Förstår inte varför jag stressar upp mig i onödan på det sättet som jag gör. Men det kan nog vara smart att göra som du säger! Tack för tipset!
Jag kuggade 2 gånger på teorin och 3 gånger på uppkörningen. Jag var stressad alla gångerna på både teori och uppkörning, när jag klarade teorin blev jag för avslappnad och därför kuggade uppkörning, för att jag bland annat inte höll ratten korrekt med 2 händer och såna småsaker, så jag bokade om uppkörningen direkt dagen efter. Och vid detta tillfälle var jag så otroligt arg på mig själv och tänkte nä nu fan asså, nu ska ja ha kortet i handen. Och då klarade jag det. Så med andra ord: man behöver inse helt själv och man behöver nästan bli arg på sig själv & ta sig samman. Jag trodde att jag aldrig skulle klara det, jag hade planer på o ge upp, men jag gjorde aldrig det. När jag hade klarat teorin och kuggat uppkörningen var jag så jävla ledsen och trodde att min tid skulle hinna gå ut.. Men jag klarade det, vilket du oxå kommer göra!! Jag tror på dig, har varit i samma situation! GE INTE UPP!!!!!!!
Kan inte du maila mig? Vi har en kort grej om trafik på Aftonbladet TV nästa vecka med en körlärare och temat ”Uppkörning”. Tänker kolla om du vill vara med på Skype. /
I mitt fall lyckades jag första gången - för att kontrollanten var så j*vla pedagogisk. Jag skulle börja med att göra kontroll under motorhuven, men hittade inte spaken för att öppna motorhuven - gissa om jag blev nervös och fumlig!
Han sa då rakt ut: ta det lugnt, det ingår inte ens i provet. Sen satt han och snackade julklappar och jullov med mig under hela uppkörningen (tog körkort den 22 december). Pekade lite och sa vart vi skulle köra och så, men inte en massa prat om körningen i övrigt. Hade lite tur att han valde vägar som jag kände väl till också så det var skönt.
Mitt tips är alltså att försöka börja prata med kontrollanten om annat, inte för att distrahera denna, men för att kunna slappna av själv. Det kanske inte är helt fel att vara ärlig också, om du känner för det - säg att du är nervös om du vill. Det är ju säkert inget de är ovana vid, snarare tvärt om, så då kanske hen kan hjälpa dig att släppa pressen.
Försök att andas djupt, inte oftare än kroppen kräver (det är lätt att hyperventilera när man blir nervös - kroppen gör sig redo för flykt, men du har ingen anledning att ta in så mycket syre, för du ska inte fly (springa)). Släpp ner axlarna. Gör saker lite långsammare än du tycker är normalt (ja, inte i körningen då, men när du sätter dig, ställer in stolen och så). Då signalerar du till kroppen att det är lugnt - och antagligen går det inte så långsamt i alla fall eftersom du är stressad.
Visualisera också att du kör in på vägverket (eller vart du nu kan tänkas avsluta din uppkörning) och stannar bilen. Kontrollanten pladdrar lite om något misstag du gjort och sen säger hen ”Grattis till körkortet”. Och sen kliver du ur bilen med spagettiben och är så otroligt lycklig. Känn den känslan, gärna så nära inpå du kan så att du är positiv när du kör iväg.
Lycka till!
/Annia
Kan inte du maila mig? Vi har en kort grej om trafik på Aftonbladet TV nästa vecka med en körlärare och temat ”Uppkörning”. Tänker kolla om du vill vara med på Skype. /
Finns uppe nu
tv.aftonbladet.se/abtv/articles/94234
Var det du i tråden som var med?
Va tråkig
är rädd att detta händer mig .. vart kör du upp ?
Fixade uppkörningen idag på fjärde försöket
Äntligen!!!!
Hej jag har kuggat 2 gånger och är rädd att kugga den 3:e gången finns det tips som jag kan få jag kunde allt när jag körde bara att jag tvivla och stressa Isö der när jag körde tidigare idag, jag kuggade när jag körde över röttljus under vägarbetare ich det är därför jag kuggade, tack i efterhand!
Senaste foruminläggen
Rubrik