Start > Körkortsforum > Korsningar högerregeln

Korsningar högerregeln

Gäst 2015-10-04 09:17 ! Citera #
Hej,

Har egentligen precis börjat köra i områden som tillämpar mycket korsningar där högeregeln gäller.

Jag vet vad som gäller, jag har väjningsplikt för fordon som kommer från höger.

Men mitt problem är att jag inte känner mig alls trygg att bara köra på om man kommer från en mindre, skymd gata och ska svänga vänster ut på en väg som är betydligt mer trafikerad.

Jag litar helt enkelt inte alls på att alla som kommer från vänster faktiskt väjer för mig. Får nu en del kritik pga det och att jag är för försiktig och jag vet ju vad som gäller. Är detta något som blir bättre med mer erfarenhet och kan man lita på att folk väjer för en? T.ex. Om en cyklist kommer från vänster, då kan jag väl ändå inte bara köra på och anta att den stannar?

Önskar verkligen att alla sådana korsningar ersattes av rondeller.
Gäst 2015-10-04 09:44 ! Citera #
Självklart kommer du känna dig bättre och modigare ju mera du kör, allt som man tränar på blir man automatiskt bättre på :)

Man ska aldrig ta nått för givet när man vistas i trafiken, speciellt inte när det kommer till cyklister :)
Om det är skymda korsningar så är det bättre att ta det lugnt och krypköra fram tills man ser om det kommer någon eller ej, än att bara köra på och räkna med att dom andra stannar eftersom ”jag har företräde”..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo