Start > Körkortsforum > Blinka vändplan

Blinka vändplan

Gäst 2015-09-30 20:47 ! Citera #
Hej,

första körlektionen idag efter att ha kört mycket privat innan.

Fick veta att man ska använda blinkers vid vändplan när jag inte gjorde det. Var kan man läsa detta i körkortsboken och varför ska man göra det?
Gäst666 2015-09-30 23:07 ! Citera #
Du ska ALLTID använda blinkers när du flyttar bilen i sidless oavsett om det är i en korsning eller i en vändplan
erik 2015-10-01 09:29 ! Citera #
Japp, när du ska svänga runt pumparna på en bensinmack efter att ha tankat, ska du blinka! Folk kommer att titta på dig som ett UFO, men blinka ska du 8-)
Gäst 2015-10-01 16:23 ! Citera #
Korsning och bensinmack tycker jag inte är alls konstigt. Där kan man ju faktiskt köra åt olika håll :p.

Det visar sig iaf bra att man tar körlektioner för att få reda på sådana här saker. Ingen med körkort jag pratat med om visste om detta med vändplan.
Lina 2015-10-02 16:34 ! Citera #
Du ska alltid blinka när du ska flytta dig i sidled med bilen. Står i körkortsboken :)
Iv 2015-10-02 16:55 ! Citera #
Vändplanen brukar svänga precis som kurvor, dvs i sidled. Då ska jag alltså även blinka i kurvor?
Gäst 2015-10-02 18:20 ! Citera #
Det är väl ändå skillnad på att följa en väg än att svänga runt i en vändplan?
I en vändplan kan man ju stanna till för att göra nått, så därför ska man alltid använda sig av blinkers när man svänger runt i en vändplan. Som Lina skrev så står det i körkortsboken!
Lv 2015-10-02 19:22 ! Citera #
Yup det står säkert i boken men den som hittat på det borde väl sparkas. Vart ska man ta vägen än runt i vändplanen. 99% av vändplatser brukar vara omgivna av buskar och hus.

Är det inte mer logiskt att vändplanen används som en vanlig väg? Man följer vägen till vändplanen och kör runt vändplanen som en kurva. Ska man stanna i vändplanen så signalerar man med högerblinkers.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest