Start > Körkortsforum > Folk som är sega iväg, men kör…

Folk som är sega iväg, men kör för fort ”mitt i” sträckan

Gäst 2015-09-30 11:15 ! Citera #
Har märkt detta fenomen, oftast medelålders förare.

Säg att du står vid rödljus på en 70 väg. Blir grönt. Bilen framför kör iväg skitsegt, kanske tar 500 meter(!!) att komma upp till 70.

Men nu händer det intressanta, fartökningen stannar inte, utan du blir frånåkt. Bilen som var så himla seg iväg, kör nu upp till 85-90 (obs, jag ligger inte nära bakom och stressar, utan jag håller 70).

Jag:
Ökar snabbt -> Håller laglig hastighet -> Håller laglig hastighet -> Håller laglig hastighet

Dem:
Ökar sakta -> Ökar sakta -> Ökar sakta -> Kör för fort -> Kör ännu fortare

Har någon annan stött på detta konstiga?
Gäst666 2015-09-30 23:10 ! Citera #
Det där kan mycket väl ha med bilen att göra som dom kör iväg med :)
För jag vet att min svärmors bil är otroligt seg i just startögonblicket, men när den kommer över en viss hastighet så kan den dra iväg som en kanonkula :)

För att svara på din fråga, så ja, sådan personer träffar man på lite då och då i trafiken :D
erik 2015-10-01 09:26 ! Citera #
Gäst666 2015-09-30
Det där kan mycket väl ha med bilen att göra som dom kör iväg med :)
För jag vet att min svärmors bil är otroligt seg i just startögonblicket, men när den kommer över en viss hastighet så kan den dra iväg som en kanonkula :)

För att svara på din fråga, så ja, sådan personer träffar man på lite då och då i trafiken :D
Med all respekt, men ingen bil KAN vara så seg iväg vid korrekt körning. I så fall är det lite knas bakom spakarna så att säga, kanske 5an redan från 20 km/h, ja, då går det segt!
Gäst666 2015-10-01 17:30 ! Citera #
erik 2015-10-01
Med all respekt, men ingen bil KAN vara så seg iväg vid korrekt körning. I så fall är det lite knas bakom spakarna så att säga, kanske 5an redan från 20 km/h, ja, då går det segt!
Det beror helt på vad man menar med segt :)
Våran bil kör 0-100 på 7,5 - 8 sekunder ungefär, svärmors bil har knappt kommit upp i 55 efter dom 6 sekunderna :D
Gäst 2015-10-02 11:05 ! Citera #
Håller med Gäst666, det finns bilar som har några år på nacken som inte alls är speciell snabba iväg.
Så det kan ABSOLUT ha med vilken bil man har :D
Lina 2015-10-02 16:48 ! Citera #
Har gamla bilar en tendens att köra för fort också? 8-)
Gäst 2015-10-02 18:24 ! Citera #
När personen i den gamla bilen väl har kommit upp i fart så kan jag hålla med om att det är personen bakom ratten som avgör hur fort det går. Men frågan gällde att visa var sega iväg, och där kan det mycket väl bero på bilen :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor