Start > Körkortsforum > Behöver tips på vad jag bör tr…

Behöver tips på vad jag bör träna på

Max 2015-09-29 12:45 ! Citera #
Hej idag hade jag teoriprov och fick inte godkänt :(

Så här blev mina resultat

1. Fordonskänmedom, manövring 4-7 rätt

2. Miljö 3-5 rätt

3. Trafiksäkerhet 9-16 rätt

4.Trafikregler 31-32 rätt

5. Personliga förutsättningar 5-5 rätt

Behöver tips på vad jag bör träna på och vad jag kan hitta trafikregler samt trafiksäkerhet i boken för har letat med hittar inte/förstår inte vad jag ska leta efter :(

Tack i förhand
Max 2015-09-29 12:45 ! Citera #
Alltså 42 av 65 rätt
KC 2015-10-11 11:28 ! Citera #
Rekommenderar dig att repetera alla kapitel. Nästa gång du gör provet kanske du inte minns allt du kunnat innan och får därför mindre rätt på de moment du klarade gången innan. Fordonskännedom och manövrering kan vara frågor som;

1. Bilen du kör upplevs svår att styra. Du måste hålla hårt i ratten och upplever att bilen styr av sig själv. Vad stämmer på situationen?

A. Bilen är understyrd
B. Däcken vattenplanar
C. Bilen är överstyrd
D. Bromsarna är slitna

2. Vilken pedal reglerar bränsletillförseln i motorn?

A. Kopplingen
B. Bromspedalen
C. Gaspedalen

3. Vad påverkar till största del bromssträckan?

A. Bromsarnas skick
B. Reaktionstiden
C. Hastigheten
D. Sidkraften

4. Vart i bilen fyller du på destillerat vatten?

A. Kylaren
B. Oljebehållaren
C. Spolarvätskebehållaren
D. Batteriet

Hoppas detta hjälper dig.
Gäst 2015-10-11 11:37 ! Citera #
KC 2015-10-11
Rekommenderar dig att repetera alla kapitel. Nästa gång du gör provet kanske du inte minns allt du kunnat innan och får därför mindre rätt på de moment du klarade gången innan. Fordonskännedom och manövrering kan vara frågor som;

1. Bilen du kör upplevs svår att styra. Du måste hålla hårt i ratten och upplever att bilen styr av sig själv. Vad stämmer på situationen?

A. Bilen är understyrd
B. Däcken vattenplanar
C. Bilen är överstyrd
D. Bromsarna är slitna

2. Vilken pedal reglerar bränsletillförseln i motorn?

A. Kopplingen
B. Bromspedalen
C. Gaspedalen

3. Vad påverkar till största del bromssträckan?

A. Bromsarnas skick
B. Reaktionstiden
C. Hastigheten
D. Sidkraften

4. Vart i bilen fyller du på destillerat vatten?

A. Kylaren
B. Oljebehållaren
C. Spolarvätskebehållaren
D. Batteriet

Hoppas detta hjälper dig.
1. A. Bilen är understyrd

2. C. Gaspedalen

3. C. Hastigheten

4. D. Batteriet (men på nyare bilar har man underhållsfritt batteri som inte kräver någon påfyllnad) :)
KC 2015-10-11 11:49 ! Citera #
Trafikregler, fick du nästan alla rätt på, så det verkar du hålla hyfsat koll på. Repetera även de av säkerhetsskäl. Jag tror inte att boken har ett speciellt kapitel för trafiksäkerhet, utan det vävs nog in i kapitlen. Trafiksäkerhet börjar ju redan vid fordonet. Det är t.ex. Inte trafiksäkert att köra ett fordon som inte fungerar som det ska. Kapitlet om människa, där de bl.a. Tar upp grupptryck, stress m.m. Handlar också om trafiksäkerhet. Så trafiksäkerheten är allt från människa, fordon, körning och tänket.

Man strävar efter en defensiv körning för att öka trafiksäkerheten. Defensiv körning är trafikreglernas ”grundregel”. Den handlar om vilka attityder vi bör ha när vi ska samspela i trafiken.
Man kan sammanfatta regeln på följande sätt:

~ visa hänsyn!
~ visa omsorg och varsamhet!
~ hindra inte och stör inte!

Kollar du lagtexter kommer du hitta väldigt få rättigheter men väldigt många skyldigheter.

Så läs läs läs i boken. Alla kapitel. Gör frågor TÄNK. Ju mer du tänker ju snabbare kommer du att förstå och ta in.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor