Start > Körkortsforum > Övningsköra utan utb. handleda…

Övningsköra utan utb. handledare på inhägnat område

eli 2009-08-24 15:55 ! Citera #
Talade precis med polisen ang övningsköra på inhägnat område utan utb. handledare, fast med person som har körkort samt att jag har körkortstillstånd.

Detta var ej lagligt.
Någon annan som hört något om detta? :?
TimpZ 2009-08-24 19:10 ! Citera #
Det är som sagt olagligt, om än många gör det. Du måste ha någon form av licens eller körkort om du är tävlingsförare t.ex. Ganska onödigt också eftersom man måste ha alla tillstånd oavsett för att ta ett körkort!
CanonSWE 2010-04-11 13:41 ! Citera #
Men som sagt... Det dom inte vet har dom inte ont av ;)
Gäst 2010-06-01 10:52 ! Citera #
Man kan få övningsköra lastbil/buss på inhägnat område/testbana ifall man har B-körkort. Detta har vi gjort då vi var på studiebesök hos Scania i Södertälje! Hur kul som helst! (tyckte de som fick köra, jag som ej har körkort fick sitta bredvid och kolla...)
Gäst 2010-06-01 15:52 ! Citera #
Låter konstigt tycker jag. Man får som underårig framföra mopeder och motorcyklar inom inhägnat område så vad är skillnaden? Fordonet ”kräver” ändå något för laglig framfart tex uppnådd ålder, körkort eller förarbevis. Nedan är taget ur en broschyr från vägverket:

”Minimotos/Pocketbikes/Elskotrar/Gåpeder (nedan kallade minimc/elskoter) som går snabbare än gånghastighet är i själva verket mopeder eller motorcyklar. För att få köra dem krävs att föraren har rätt ålder och förarutbildning. I händerna på ett barn som varken har tillräcklig mognad
eller utbildning kan en minimc/elskoter bli riktigt farlig. Därför är det olagligt att låta barn köra de flesta minimc/elskotrar utanför inhägnat område.”

Så jag tror du skall ringa polisen igen för det borde vara lagligt. Du skall inte ens behöva körkortstillstånd för att köra inom inhägnat område, Det skall räcka att någon vuxen övervakar om du är under 18 år.
Filip5 2010-06-02 14:28 ! Citera #
Man ska komma ihåg att det är ganska ovanligt med ett inhägnat område. Det existerar ett rättsfall där en operativ flygflottilj med stängsel, vakt mm inte räknades som inhägnat område pga all trafik som rörde sig där. Vidare finns det ett fall där en avspärrning med plastband på en större yta räknades som inhägnat område då det bedömdes att avspärrningen var tillräcklig tydlig för att utomstående inte skulle gå innanför inhägningen.

Så oavsett om det är lagligt eller ej ska man nog vara försiktig så man inte faller på grund av att det inte kan räknas som inhägnat i en rättssal.
Matte Olsson 2012-11-09 21:49 ! Citera #
Hur var det nu med inhägnat område, och finns det något i Umeå?
omar.abuwarda 2013-05-19 23:16 ! Citera #
Hej jag undrar var det finns inhägnad område i Göteborg som man kan övningsköra på
tack
Björn He 2024-04-23 21:24 ! Citera #
När jag var på handledarkurs med pappan fem dagar efter att ha fyllt 16 år så sa körläraren på handledarkursen att man måste ha fyllt 16 år och fått godkänt körkorts- och övningskörningstillstånd (med godkänd handledare) för att få övningsköra, oavsett vilken mark man vill övningsköra på. En av de andra blivande övningskörningseleverna på handledarkursen berättade att han, som inte fyllde 16 år förrän 5 veckor efter handledarkursen, hade provkört under sommaren på privat mark, och fick då en tillrättavisande tillsägelse att det är olagligt, och han kunde ha dömts för olovlig körning för det.

Så se till att skaffa övningskörningstillstånd innan övningskörning, istället för att chansa och hoppas på att inte bli påkomna av polisen för olovlig körning!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo