Cyklist eller billist företräde? Korsning
Hej,
Om en cyklist ska rakt fram t ex. över Sveavägen (korsningen Sveavägen/Odengatan) och en bilist vid samma rödljus blinkar och svänger höger så måste bilisten lämna företräde om cyklisten kör på en cykelbana som löper över korsningen MEN om cykelbanan upphör i korsningen (fortsätter på andra sidan) - vad gäller då? Blev nästan slagsmål framför mig idag då cyklisten slog cykeln in i bilen och så var det igång. 😕
/Nyfiken 😊
Hej.
Jag skulle säga att oavsett om cyklisten har företräde eller ej så vänta tills denna har kört förbi. De brukar strunta i trafikreglerna helt och hållet och köra som de själv vill.
Eftersom du svänger så korsar du cyklistens väg, därav har du väjningsplikt mot cyklisten.”Svägningsregeln”/ Maria
Blev lite fel i min fråga. Jag var inte inblandad utan kom cyklandes in i situationen. 😂 Svängningsregeln, korsa vägbanan, högerregeln gäller säkert även om det inte är cykelbana rakt över korsningen. Om ingen protesterar...?
I Stockholm och på cykel år det dumt att hålla stenhårt på någon regel. Det kan göra mycket ont.
om jag ska rakt fram och möts av en cyklist som ska korsa min väg o svänga för henne till vänster, vem har företräde då?
Cykeln är ett fordon och därför gäller samma regler för bilar och cyklar på en vanlig gata eller väg. T.ex. högerregeln
Ta allt folk säger med en nypa salt.
Speciellt vad trafikläraren försöker lära ut.
Som oftast försöker de i själva verket lura dig, eller få trafikreglerna att verka diffusa. 😮
Här är en bra artikel inom ämnet som jag hoppas kan hjälpa någon att få sitt körkort!
rangel.se/boka-aldrig-uppkorning-i-stan/