Start > Körkortsforum > Cyklist eller billist företräd…

Cyklist eller billist företräde? Korsning

Gäst 2015-09-03 16:35 ! Citera #
Hej,

Om en cyklist ska rakt fram t ex. över Sveavägen (korsningen Sveavägen/Odengatan) och en bilist vid samma rödljus blinkar och svänger höger så måste bilisten lämna företräde om cyklisten kör på en cykelbana som löper över korsningen MEN om cykelbanan upphör i korsningen (fortsätter på andra sidan) - vad gäller då? Blev nästan slagsmål framför mig idag då cyklisten slog cykeln in i bilen och så var det igång. :?

/Nyfiken :)
Gäst 2015-09-03 17:16 ! Citera #
Hej.

Jag skulle säga att oavsett om cyklisten har företräde eller ej så vänta tills denna har kört förbi. De brukar strunta i trafikreglerna helt och hållet och köra som de själv vill.
Gäst 2015-09-03 17:52 ! Citera #
Eftersom du svänger så korsar du cyklistens väg, därav har du väjningsplikt mot cyklisten.”Svägningsregeln”/ Maria
Gäst 2015-09-03 20:18 ! Citera #
Blev lite fel i min fråga. Jag var inte inblandad utan kom cyklandes in i situationen. :lol: Svängningsregeln, korsa vägbanan, högerregeln gäller säkert även om det inte är cykelbana rakt över korsningen. Om ingen protesterar...?

I Stockholm och på cykel år det dumt att hålla stenhårt på någon regel. Det kan göra mycket ont.
Bea 2016-08-01 22:22 ! Citera #
om jag ska rakt fram och möts av en cyklist som ska korsa min väg o svänga för henne till vänster, vem har företräde då?
Cykeltalliban 2018-01-20 09:54 ! Citera #
Cykeln är ett fordon och därför gäller samma regler för bilar och cyklar på en vanlig gata eller väg. T.ex. högerregeln
Benke 2018-01-26 02:31 ! Citera #
Ta allt folk säger med en nypa salt.

Speciellt vad trafikläraren försöker lära ut.

Som oftast försöker de i själva verket lura dig, eller få trafikreglerna att verka diffusa. :o

Här är en bra artikel inom ämnet som jag hoppas kan hjälpa någon att få sitt körkort!

rangel.se/boka-aldrig-uppkorning-i-stan/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo