Start > Körkortsforum > Släp B-körkort

Släp B-körkort

Lars 2015-08-29 18:40 ! Citera #
Hej,
Längst ner på sidan 245 i teoriboken står det såhär:

Har du ett B-körkort och ska koppla till en släpvagn måste du alltså kolla att:

1. Släpets totalvikt inte överstiger siffran O.3 i bilens registreringsbevis. Alltså att släpvagnen är lätt.
2. Släpets bruttovikt inte överstiger siffran O.1 i bilens registreringsbevis.
3. bilens och släpets sammanlagda bruttovikt inte överstiger siffran F.3 i bilens registreringsbevis.

Mina funderingar:
Varför står det inte samma vikt på ruta O.1 och ruta O.3 för förare med vanligt B-körkort?
I punkt 1 ska man kolla totalvikt och punkt 2 den bruttovikt. Vad är skillnaden? Jag trodde nämligen totalvikt=bruttovikt...
Jossan-88 2015-08-29 20:02 ! Citera #
Bruttovikten är vad bilen väger från gång till när du kör den, hur många som åker med, hur mycket bränsle du har o.s.v
Kan även förklara det så här: Om du har 2 personer som du skjutsar så har bruttovikten en viss vikt, men om en av dom hoppar så väger ju inte bilen lika mycket eftersom en hoppa ur bilen, då blir det ytterligare en ny bruttovikt :)

Totalvikten är hur mycket bilen får väga totalt när den är full lastad inkl förare

Hoppas du förstår vad jag menar, är rätt krångligt att förklara :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 09:47
4
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo