Start > Körkortsforum > Klurig parkeringsfråga

Klurig parkeringsfråga

Elin 2015-08-24 19:28 ! Citera #
Hej!

Jag fick fel på en parkeringsfråga som jag fortfarande klurar på. Jättetacksam för hjälp!

Den lydde något så här:

Du parkerar bilen lördag 14.30. När får du hämta upp bilen senast?
På skylten stod det att man får stå 1 h högst. På lördagar får man stå från 10-15, söndagar är det inga begränsningar och på vardagar 9-15.

Alternativen var
1) Lördag 15.30
2) Söndag minns ej klockslag, irrelevant
3) måndag 9.00
4) måndag 10.00

Är det 3) eller 4)?
Räknas halvtimman in borde det vara måndag 9.30 egentligen och bör man därför hämta den 9.00 för att vara på den säkra sidan? :)

Försöker också hitta information om imma-knapp för bilen för framrutan. Hittar endast bakrutan.

Har ni svar så blir jag jätteglad!
Elin 2015-08-26 22:22 ! Citera #
Verkar som frågan var svår haha, men det spelar ingen roll nu! Klarade teorin och uppkörningen igår och idag!!! Har ni några frågor så finns jag tillgänglig :) Kuggade alltså både teorin och uppkörningen 1 gång vardera. Men teorin var för jag hade pluggat lite för lite första gången och uppkörningen för att jag gjorde en miss i en korsning.

PEACE.
Gäst 2015-08-27 06:47 ! Citera #
4
Micke 2015-08-27 17:50 ! Citera #
Skulle tro att 4 är rätt svar då det inte är några tidsangivelser under hela söndag :)
Gäst 2015-09-01 23:55 ! Citera #
Jag ger dig ett svar på din bilfråga.

När det gäller framrutan är det få bilmärken som har elvärme på samma sätt som på bakrutan. Ford är en av dom.

Du verkar ju dock ha en Volvo. Där får du nog använda samma funktion som oss andra vanliga dödliga, det vill säga knappen på andra sidan. Den som ser nästan likadan ut, fast med sneda streck.
Den baseras på att man skickar max varmluft på hög fläkt upp mot rutan. Den fungerar inte riktigt bra förrän motorn når åtminstone 40-50 grader.

Det hjälper väldigt mycket att t.ex. skrapa bort all snö och is från rutan innan man försöker sig på att blåsa bort den med fläkten.

Och tänk på att vara lite försiktig med hörnen på isskrapan då den faktiskt ganska lätt repar dom lite mjukare sido- och bakrutorna.
Gäst 2015-09-01 23:59 ! Citera #
Just ja, kör med AC’n igång även om det är svalare ute. Den tar hand om fukten på ett bra sätt. Skaka bort snö och liknande Skaka av regnjackor ute, paraplyer osv (det här verkar ju korkat när det fortfarande är bra väder) och försök håll bilen torr invändigt. Då minskar risken för kraftig imma på rutorna.
Kör man med många personer i bilen kan det löna sig att kräma på fläkten lite manuellt. Många bilar vill gärna gå ner på ett fläktläge som ger en bra ljudkomfort, men då kan luften på svårt att räcka till för den värme och fukt som blir av många personer på samma plats.
Många gånger kan det räcka att öka ett eller två steg från det läge som automatiken har valt.
Har du mycket fukt i bilen kan du köra med bakrutorna öppna ett tag med mycket fläkt på. Då drar du snabbare ut fuktig luft som kan ersättas med ny torr luft som går via AC’n.
linda 2015-11-13 09:08 ! Citera #
1
linda 2015-11-13 09:11 ! Citera #
1 svar rätt föratt du får parkera max 1 h. du måste hämta bilen senaste 15:30 på lördag
linda 2015-11-13 09:14 ! Citera #
Oj det är svar på nr 4 rätt
Lina 2015-11-18 08:31 ! Citera #
Nr 4

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov