Start > Körkortsforum > Har körkort - men behöver tips…

Har körkort - men behöver tips på fickparkering :)

Gäst 2015-08-21 18:31 ! Citera #
Hej
Jag har haft körkort i lite mer än ett 1 år. Men har glömt ”knep” som min körskollärare lärde mig när man parkerar vanligt och fickparkerar.

Om jag minns rätt så ska man stanna när halva bilen är på rutan efter den som man ska svänga in på, innan man gör själva svängen in på ens egen ruta? Detta skulle underlätta att hamna mitt i rutan.

Vid fickparkering skulle man se registreringsnummret vid rutan bak minns jag, innan man svängde på ratten.

Parkerar ganska bra utan ”knepen” som jag lärde mig för ca 1 år sen. Men hade varit nice att komma ihåg de lättare sätten som min körskollärare lärde ut.

Ni som ska ta körkort nu. Hur lär ni er att parkera?
Gäst 2015-08-21 23:44 ! Citera #
Hej.

Vid vanligt parkering är det bara svänga in i en parkeringsplats. Du ser om framsidan kommer att träffa bilen i parkeringen. I sådana fall är det bara att backa lite och svänga in i parkeringsplatsen.

Vid fickparkeringen räcker det om du ställer din bil helt bredvid bilen som kommer vara parkerad framför din bil när du har gått ut ur bilen. Sväng ratten helt och backa tills du ser bakomvarande parkerade bilens högra hjul i din vänstra sidospegel. Stanna och räta ut hjulen så att de är raka och backa lite till tills du kan svänga in utan att framsidan av bilen träffar bilen som är parkerad framför dig. Sen är det bara att göra småjusteringar om det skulle behövas.

Hoppas du förstår vad jag menar. Jag har också haft körkort i lite mer än 1 år men kommer fortfarande ihåg rutinen jag fick från läraren.
Gäst 2015-08-24 07:33 ! Citera #
Versionen jag fick lära mig:
Ställ dig sidospegel mot sidospegel med bilen du ska parkera bakom. Lägg om fullt och backa tills du ser båda framlyktorna på bilen bakom (förutsätter såklart att de finns en) rätta upp hjulen helt och fortsätt tills passagerarplatsen är i höjd med bilen framförs yttre baklykta (funkar även att hålla koll på trottoarkanten i sidospegeln, backa tills du inte ser den längre) lägg sedan om för fullt åt andra hållet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor