Start > Körkortsforum > Växla mellan automat och manue…

Växla mellan automat och manuell under utbildningen?

mitzerl 2009-08-21 14:54 ! Citera #
Jag har svårt att få till det i min körning, pga svårigheter med bl a motorik, koordination och uppmärksamhet - jag har diagnoserna Asperger syndrom och ADHD. Jag kör lektion efter lektion efter lektion på trafikskolan (har tyvärr ingen att köra med privat) och kommer aldrig vidare från nybörjarmomenten i lugna områden.

Jag har egentligen inga problem med växlingen, det sitter nästan i ryggmärgen, men jag har svårt att få till alla moment i trafiken - blinka och kolla i rätt ordning och titta i speglar i rätt ordning och komma ihåg döda vinkeln och sånt, och min körlärare tycker att jag skall ta automatkörkort. Han menar att det blir mindre moment att tänka på då, och därför lättare. Men jag har ingen användning för ett automatkörkort, det skulle vara bortkastade pengar för mig då jag behöver körkort i jobbet (med manuella bilar) och inte heller kommer ha råd att skaffa mig någon egen automatväxlad bil. Så jag får traggla vidare och det kommer nog ta många år och flera hundra körlektioner.

Så jag funderar lite på om man kanske kan växla mellan automat och manuell under utbildningen. Typ att man kör automat fram tills det börjar lossna för en och man börjar få grepp om alla moment i trafiken och sedan går över till manuell igen. Vad tror folk här om detta? Någon som kanske gjort så själv?
gummybear 2009-09-12 15:47 ! Citera #
Att ständigt växla mellan automat och manuell växel skulle nog göra allting mycket mer komplicerat för de flesta då man oftast vänjer sig.
Logiskt skulle det ta dig dubbla tiden, men som du redan beskriver det lär det ta det ändå. Efter att du väl skulle bemästra automatväxeln på alla vägar måste du börja om på en parkeringsplats med manuell. Inte riktigt värt det så jag föreslår att du fortsätter kämpa och rådfrågar din körskolelärare. Kom ihåg också att aldrig ge med dig på att skaffa automatkörkort och lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor