Start > Körkortsforum > Vänstersväng i cirkulationspla…

Vänstersväng i cirkulationsplats - Får man köra i högerfil?

Gäst 2021-01-24 13:17 ! Citera #
Haha Mange detta var mer än 5 år sedan
Björn He 2021-01-24 17:49 ! Citera #
Såvitt jag vet så får man ju svänga åt vänster vid en rondell från båda körfälten, beroende på om omständigheterna tillåter det och om vägmarkeringar talar om att påbjuden körriktning för båda eller ett av körfälten är vänster.

Jag anser att man skall välja höger körfält vid en cirkulationsplats sålänge det är möjligt med hänsyn till rådande omständigheter, för körningen skall ju alltid anpassas för att helst kunna lämna cirkulationen från höger körfält, eftersom man gör ett körfältsbyte om man lämnar från det vänstra och innersta körfältet, som ju innebär att man måste hålla extra uppsikt över trafik i höger körfält, och ett sådant körfältsbyte anses vara en riskfylld trafiksituation.

Sen vill jag påpeka att det är frivilligt att ge tecken åt vänster vid vänstersväng i rondell. Egentligen är man inte skyldig att blinka åt vänster, även om många körlärare kanske anser att det är viktigt att ge tecken om vänstersväng, utan man är i regel enbart skyldig att ge tecken åt höger vid utfart från cirkulationen, som dock oftast missas av många trafikanter. Man är också alltid skyldig att ge tecken innan man planerar att byta körfält eller annars ändra fordonsplaceringen i sidled, som oftast längre fordon måste göra vid utrymmesbrist i enbart ena körfältet.
middlelam 2021-05-02 12:44 ! Citera #
Är det missvisande att blinka vänster när man väljer att svänga vänster i cirkulationsplatsen men kör i högerfilen då det enligt tabell är lämpligt att köra på högerfilen vid vänstersväng. Eller blir fordon i innerfilen förvirrade om jag kör i högerfilen och samtidigt blinkar vänster....sen höger blinkar jag självklart när jag lämnar rondellen.
Björn He 2021-06-09 22:44 ! Citera #
middlelam 2021-05-02
Är det missvisande att blinka vänster när man väljer att svänga vänster i cirkulationsplatsen men kör i högerfilen då det enligt tabell är lämpligt att köra på högerfilen vid vänstersväng. Eller blir fordon i innerfilen förvirrade om jag kör i högerfilen och samtidigt blinkar vänster....sen höger blinkar jag självklart när jag lämnar rondellen.
Det är ingen skyldighet att ge tecken åt vänster vid en rondell där man planerar att köra ut ur cirkulationsplatsen vid utfarten till vänster (sett från infarten), men det är å andra sidan heller inte förbjudet att ge tecken åt vänster i syfte att visa tydligt att man planerar en vänstersväng vid rondellen. En del trafiklärare har tydligen åsikten att man skall ge tecken åt vänster vid en rondell eftersom man då visar tydligare att man planerar vänstersväng vid rondellen, men jag tycker personligen att man helst bör undvika rutinen att blinka åt vänster när man planerar en vänstersväng vid en rondell eftersom jag bedömer att såna rutiner är en mindre bra vana.

Jag tycker själv att det räcker att ge tecken åt höger när man planerar att lämna cirkulationsplatsen, man behöver ju inte och bör heller inte tycker jag ge tecken åt vänster för att visa att man planerar vänstersväng vid en rondell. Men det är ju annars rätt att man skall ge tecken i god tid inne i en (dubbelfältig) cirkulationsplats om man planerar att byta körfält eller annars överskrida mittlinjen då man flyttar fordonet i sidled, som vanligtvis långa fordon måste göra eftersom de vanligtvis måste köra i flera körfält samtidigt för att få plats vid platser med skarpare kurvor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 22:06
1
I dag 22:02
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest