Vänstersväng i cirkulationsplats - Får man köra i högerfil?
Hej,
Jag har uppkörning snart och undrar kring cirkulatinsplatser, det mest lämpligast är att hålla till vänster i en vänstersväng i en cirkulationsplats men får man enligt lag och under uppkörningen hålla till höger under hela cirkulatinsplatsen tills man gör vänstersvängen?
Uppskattas att få synpunkter utifrån en förarprövares eller någon som är insatt!
Finns skyltar eller vägmarkeringar ska du följa dessa, annars finns ingen lag på hur man ska köra, bara rekommendationer
Fast sen så är det ju viktigt att kunna visa på ett gott samspel mellan andra trafikanter samt grundregeln som säger att vi inte ska hindra i onödan. Bara för att det inte finns en lag som säger att man inte får göra något kan det finnas andra omständigheter som gör det olagligt eller olämpligt.
Om det inte finns anvisningar om hur du ska köra (pilar ect) så kan du köra i högerfilen. Men det är oftast inte så lämpligt.
Är det pilar MÅSTE jag följa dom? Vad händer om jag mitt i rondellen inser att jag måste vänster istället för rakt fram? Får jag inte köra kvar i högerfilen då? Vem har väjningsplikt i en tvåfilig rondell? Den i högerfilen eller den i vänstra filen om den i högra ska rakt fram o den i vänstra vill korsa högerfilen och ut på en avfart?
Risken är väl att du åker dit på dåligt planerad körning (alltså att du följer skyltning för dåligt) om du kommer på detta mitt i rondellen.
Men, du kan ju i princip byta körfält i rondellen. I praktiken är ju dock rondellerna ofta så små att det är rent opraktiskt och mer förvirrande än att bara hålla högerfilen och ta det lugnt runt och vidare dit man ska.
Hur som helst är det väldigt sällan man stöter på rondeller som är så stora att dom har två filer men däremot saknar skyltning. Det normala är ju att man har ett fält med vänster och rakt fram samt ett fält med höger och rakt fram. Välj i god tid innan rondellen säger jag.
Ser att du hade fler frågor.
Om du ligger i vänstra filen och skall köra ut så:
A. Det finns två filer ut ur rondellen. Bilen i höger körfält kör ut i det högra fältet. Du som har kört runt i rondellen en bit fortsätter hålla det vänstra fältet ut ur rondellen. Du blinkar höger såklart eftersom du korsar ett fält och dessutom lämnar rondellen ut mot anslutande väg.
B. Det finns en fil ut ur rondellen. Har du en bil bredvid dig till höger medan du ligger i vänster fil får den såklart köra före. (Du måste ju således lämna företräde där eftersom det är du som byter fil. Däremot är det ju tacksamt om man blir insläppt precis som vid vilket filbyte som helst. I värsta fall kan man köra runt ett varv i rondellen, men det ska ju så klart inte behövas.) Därefter bör du när du har passerat utfarten före din blinka höger och lägga dig i högra fältet och fortsätta ut ur rondellen. På det sättet blir eventuella bilar som är på väg in i rondellen tvungna att lämna företräde för dig som redan är i rondellen.
Och så... Även om det är bra att ta det försiktigt, tänk på att du inte måste lämna företräde för bilar som är på väg in i rondellen. Bara för dom som redan är i rondellen. Detta kan vara bra att få lite rutin på när man kör i stadstrafik med mycket köbildning.
Är det pilar MÅSTE jag följa dom? Vad händer om jag mitt i rondellen inser att jag måste vänster istället för rakt fram? Får jag inte köra kvar i högerfilen då? Vem har väjningsplikt i en tvåfilig rondell? Den i högerfilen eller den i vänstra filen om den i högra ska rakt fram o den i vänstra vill korsa högerfilen och ut på en avfart?
Svea hovrätt referat RH 2011:7
”Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är inte tillämplig vid färd genom en cirkulationsplats med flera av- och tillfarter. Istället gäller allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat.
Körfältsvägvisare och körfältspilar anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden.”
När du ska svänga vänster i rondellen ska du placera bilen på vänster sidan och sät på blinkers vänster. Det är mer tydligt för trafikanter vad du ska göra.Är det bara en fil då är det bara att blinka vänster och köra glöm inte kolla bakspegel och dold vinkel.
Senaste foruminläggen
Rubrik