Start > Körkortsforum > Att backa rätt

Att backa rätt

Viktoria 2009-08-16 21:36 ! Citera #
Hej!
Jag håller på att övningsköra och har väldiga problem med att backa, och då särskilt med att parkera. Försöker och försöker men blir inte klok på när jag ska svänga. Är det någon som har något bra tips eller övning? :)
Gäst 2009-08-18 17:12 ! Citera #
Det är bara öva. Det är lite krongligt, men efter några omgångar så går de. Det är dock viktigt att lära sig backa med armen på passagerar sätet, och på så sätt kolla bakåt.
Gäst 2009-08-21 18:41 ! Citera #
När du ska köra in i en parkeringsruta, tänk på att ha stort avstånd i sidled. Min lärare tipsade mig om att börja svänga när min kropp är i jämnhöjd med det första strecket på rutan jag ska svänga in i, och det fungerar rätt bra då.

Om du ska backa in måste du däremot börja svänga in tidigare om du ska hinna, men det har jag inget direkt riktmärke att ge. Det är bara att försöka träna en massa, och blir det inte rätt på en gång så får man alltid rätta till parkeringen. :)
TimpZ 2009-08-24 19:29 ! Citera #
Prova att sätta upp någon form utav stopp som trillar när du kör på dem (så de inte skadar bilen!), tanka bilen och öva öva öva. Har du inte råd med bensin finns det ju flertalet bilsimulatorer, realistiska bilspel eller spel med bilkörningsmoment i dem (GTA, Need For Speed) och prova, då kan du få en översiktsbild av vad som händer och försöka härma det i verkligheten!
Astray 2009-09-04 17:12 ! Citera #
Ett bra tips när det gäller backning generellt sätt, är att titta LÅNGT bak. Du kommer inte att missa det som är nära bilen om du tittar långt bak, men du missar det som är långt bak om du tittar för nära!

Jag fattade först inte att det gäller att titta långt bak, och därför kunde jag inte ens backa rakt. Nu tänker jag att jag ska ta ett riktmärke långt bak, och försöka komma mitt för det. Ett bra exempel på riktmärke är en annan bil. Tänk dig att när du avslutat backningen ska ditt förarsäte vara mitt framför den andra bilen säte. :D
Iamtheone 2009-09-06 18:49 ! Citera #
Nice:D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo