Start > Körkortsforum > Jag tog körkort idag!!! Tips

Jag tog körkort idag!!! Tips

Gäst 2015-07-22 23:46 ! Citera #
Hej! Jag heter Jennifer och idag fick jag körkort. I måndags (två dagar sedan) klarade jag teoriprovet på första försöket och idag (onsdag) uppkörningen även den på första försöket. ”Vilken tur hon har”, tänker säkert du som vill ta körkort. Och jo, det hade jag! Är överlycklig faktiskt! Men för några dagar sedan var jag hur nervös som helst och trodde inte jag skulle klara det (man förväntar sig ju alltid det värsta).

Så för att hjälpa er som ska göra förarprov så tänkte jag ge er lite tips. Lite vad som min ”kontrollant” tyckte jag gjorde bra och sådär. Jag hoppas det här kommer hjälpa en del människor precis som andra trådar i det här forumet hjälpte mig.

Jag har kört i ett och ett halvt år privat och tagit 15 körlektioner på Sollentuna Trafikskola. (Rekommenderas! Körde med Aso.) Med andra ord så var jag väldigt förberedd. Så det är väl mitt första tips till er. Gör inte uppkörningen om ni inte känner att ni faktiskt kan manövrera och köra ett fordon riktigt på en trafikerad väg, för då är du inte redo. Så är det bara.
När jag körde upp så hade jag perfekta förutsättningar. Jag körde upp på en onsdag klockan 11. Det var mulet ute, alltså grått. Ingen sol. (Perfekt, för man vill ju inte bli bländad?) Jag bokade klockan 11 för då är det inga bilar ute, vilket gör det lättare för en på uppkörningen. Det är verkligen bra om man har uppkörningen kanske mellan klockan 10-14, för då är det inte mycket bilar ute. Det är mitt andra tips, boka inte en dålig tid! Bokar du klockan åtta är det risk för rusningstrafik, stress och jobbiga situationer!
Mitt tredje tips är: stressa inte upp dig. Scenariot jag hade föreställt mig var att jag skulle komma dit, möta en surkärring till kontrollant som skulle vara jättenoga med allting och kugga ”för att hon tycker om att kugga folk”. NEJ! Så var det absolut inte! Jag möttes av en kanske 35-årig man, hur trevlig som helst. Kunde inte önskat mig någon bättre. Säkerhetskontrollen var bara att jag skulle peka ut spolarvätska och motorolja. Lätt??? Ja. (Dock ändå bra att kunna utvändig, invändig och motorhuvskontroll innan.) Vi körde runt lite i Sollentuna, småpratade lite och allt gick jättebra. Min trafiklärare satt i baksätet och de kände tydligen varandra så de skrattade och pratade med varandra. Även om jag var jättenervös (har aldrig varit så nervös i hela mitt liv, så nervös var jag) så var ändå allt väldigt avslappnat väl där och ja, det var trevligt helt enkelt. Det kändes inte som att han bedömde vad jag gjorde. Det kändes som att det bara var en vän jag skjutsade, eller något sånt, haha.

Han sa att han tyckte det var bra att jag höll hastigheten bra. Ibland kommer det människor som kör överdrivet långsamt, men gör inte det! För då blir man kuggad för att man är ett hinder för andra trafikanter. Är det 50km/h, kör 47/48/49. Är det 80, kör 78/79. Han tyckte också det var bra att jag inte gjorde en massa onödiga inbromsningar. ”Eco-driving” alltså. Ett tips är att ta ett par lektioner med körskolelärare och lära dig eco-driving, för det tillhör en stor del av bedömningen på uppkörningen. Du måste visa att du kan köra miljövänligt. Innan jag körde med lärare hade min pappa lärt mig helt fel och jag var tvungen att lära om mig alla inbromsningar och allting, haha. Så det rekommenderar jag verkligen att ni gör.

Så, där hoppas jag att jag har hjälpt dig som vill ta körkort! Det är verkligen inte så svårt som man förväntar sig. Det var egentligen jätteenkelt om jag får säga det. Men det kanske berodde på Mina förutsättningar också? (Tiden, vädret?) Det bästa var ju ändå när vi hade parkerat och han sa ”grattis, du är godkänd!”. Jag skrek nästan och klappade hysteriskt med händerna, haha.

Lycka till hörni!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest