Start > Körkortsforum > Nedväxla från 4-2

Nedväxla från 4-2

zakoni 2015-07-22 22:10 ! Citera #
Hejsan!
Fick höra nyligen av en polare att han nedväxlade från 4 - 2 på uppkörningen. Jag frågade då om han faila på Ecodriving- momentet och svaret var nej.

Det jag undrar är kallas det också för motorbromsning om man går från 4-2 exempelvis innan en sväng eller är det bara 4-3-2 som kallas för att motorbromsa??

Har två situationer jag undrar över: den ena är innan en sväng och den andra innan rödljus:
Första: Jag kör på fyran, släpper gasen, bromsar med fotbromsen, växlar till tvåan, svänger och ger gas ut ur kurvan

Andra: Jag kör på fyran, släpper gasen, växlar till 3:ans växel, ger lite fotbroms, växlar till 1:an och stannar på 1:an på grund av rödljus.

Kommer jag att kuggas på dessa två situationer på uppkörningen eller inte??
Gäst 2015-09-21 13:33 ! Citera #
Hmm, 4 till 2 känns inte så konstigt? Varför skulle det vara det? Har man kört 50 km/h på 4:an, släpper gasen och växlar till 2:an när man är på 15 km/h, är det tom den mest optimala situationen skulle jag säga.

I princip alltid när man släpper gasen är det motorbromsning. Dock, ju lägre växel, desto mer bromseffekt.

Sällan man kuggas på grund av växling på det sättet. Du är nog lite för orolig. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest