Start > Körkortsforum > Kopplingen intryckt i 5-7 seku…

Kopplingen intryckt i 5-7 sekunder

Gäst215 2015-10-01 20:38 ! Citera #
Ni som säger att växlingen ska vara uppväxlad innan en sväng, finns det undantag? Tänker om man blir tvungen att stanna tex vid en rondell eller trafikljus. Ligger närmast väjningslinjen vid en rondell eller stopplinjen vid ett trafikljus som ligger bara få meter intill en sväng, menar ni då att det är bättre att ligga kvar i 1an OM det skulle bli så att det kanske tom överstiger varvtalen 3500 rpm än att istället växla upp i en rondellen eller kanske ligga på kopplingen vid eller precis efter svängen/trafikljuset?
Ninis 2015-12-10 16:56 ! Citera #
Hej en ska jag inte fattar är vad är det man gör jag förstår inte det riktigt kan ni svara på min fråga tack
Yajirou 2015-12-10 17:08 ! Citera #
Gäst215 2015-10-01
Ni som säger att växlingen ska vara uppväxlad innan en sväng, finns det undantag? Tänker om man blir tvungen att stanna tex vid en rondell eller trafikljus. Ligger närmast väjningslinjen vid en rondell eller stopplinjen vid ett trafikljus som ligger bara få meter intill en sväng, menar ni då att det är bättre att ligga kvar i 1an OM det skulle bli så att det kanske tom överstiger varvtalen 3500 rpm än att istället växla upp i en rondellen eller kanske ligga på kopplingen vid eller precis efter svängen/trafikljuset?
Det gäller att planera sin körning. Man ska ha allt klart innan man svänger.
Du ska i princip köra lugnt och fint vid svängarna. Du kan enkelt ha 2:ans växel om du kommer sakta men säkert fram till en korsning. Det är inte förrän du är klar med din sväng som du egentligen ska gasa på och växla upp.
1:ans växel ska du bara ha om du blir tvungen att stanna men när du ska köra så måste du kunna växla till 2:an redan efter bara någon meter. Och växlingen ska gå snabbt så du inte ligger med kopplingen nere.
Kopplingen ska aldrig vara nere vid en sväng. Du blir kuggad på fläcken då.
1:ans växel är rent av bara så att du får din bil i rullning. Du ska inte köra mer ungefär 2 billängder med den.
Gäst215 2015-12-18 15:00 ! Citera #
Yajirou 2015-12-10
Det gäller att planera sin körning. Man ska ha allt klart innan man svänger.
Du ska i princip köra lugnt och fint vid svängarna. Du kan enkelt ha 2:ans växel om du kommer sakta men säkert fram till en korsning. Det är inte förrän du är klar med din sväng som du egentligen ska gasa på och växla upp.
1:ans växel ska du bara ha om du blir tvungen att stanna men när du ska köra så måste du kunna växla till 2:an redan efter bara någon meter. Och växlingen ska gå snabbt så du inte ligger med kopplingen nere.
Kopplingen ska aldrig vara nere vid en sväng. Du blir kuggad på fläcken då.
1:ans växel är rent av bara så att du får din bil i rullning. Du ska inte köra mer ungefär 2 billängder med den.
Tack för svar.

Jag har redan körkort och har haft det i lite över 1 år :D

Men vet inte om jag håller med det resonemanget (i sånna specifika situationer alltså!). Visst, växla upp
efter bara någon meter eller 2 bör vara normen då man kör ut på en vanlig väg men jag tänker väl att det
blir svårt i andra situationer, likt de jag tog upp, och därför undrar jag.

Sedan kanske oxå bilen man använder spelar roll. Övningskörde med en Hyundai i30, vet inte vilken årsmodell men skulle chansa på att det är en MINST 10 år gammal modell, och den känns som att man måste gasa nån extra sekund för att komma upp i fart. Kör jag bara nån meter och växlar upp kommer det säkerligen krångla då jag säkert inte ens har kommit upp tillräckligt i varvmätaren för att växla så snabbt.

Så det är lite därför jag oxå funderar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo