Köra Miljovänligt
Hej allihopa.
Min fråga är hur kör man miljövänligt? Ska man hoppa över växlar från 2 till 4 eller från 3 till 5..
Jag håller på och kör med en trafikskola just nu har bokat 10 lektioner, vet inte om det kommer räcka.
har kört innan också privat.
Miljövänlig körning är mycket, mycket mer än att hoppa mellan växlarna!
Att hoppa över växlar KAN vara miljökörning, men det kan också vara tvärtom!
Allt hänger på att man vet NÄR man skall hoppa och VARFÖR!
Men som sagt det är bara en liten del av miljökörningen, jag rekommenderar att du läser ORDENTLIGT all information du kan få om miljökörning, så du får HELA biten klart för dig!
Det är nämligen väldigt många olika saker som måste samspela för att det skall bli miljövänligt!
Håller med min gamla vapendragare ”inspektörn” om detta..
Eco drivning är mycket mera än bara kunna hoppa mellan 2-4 och 3-5, men allt det där kommer du lära dig av din trafikskola. Men även jag rekommenderar dig att läsa så mycket som möjligt, då kommer du vara mer förberedd när den lektionen kommer. Lycka till!
Håller med min gamla vapendragare ”inspektörn” om detta..
Eco drivning är mycket mera än bara kunna hoppa mellan 2-4 och 3-5, men allt det där kommer du lära dig av din trafikskola. Men även jag rekommenderar dig att läsa så mycket som möjligt, då kommer du vara mer förberedd när den lektionen kommer. Lycka till!
Vad är det jag ska läsa? Har läst hela körkortsboken och det verkar inte stå så mycket om miljökörning..
Har du läst i handledarboken?
I den upplagan jag har, förvisso några år på nacken, står det ganska bra beskrivet hur man skall göra! Läs dock allt och inte bara utvalda delar!
På den här siten står det en del matnyttig information också även om jag inte håller med till fullo.
Man får inte snabbare acceleration av att hoppa i växlarna, utan man skall hoppa till så hög växel som MÖJLIGT när man har nått sin SLUTHASTIGHET!
Du kan läsa allt som står i boken, sedan kan du googla efter ”Hur kör man miljövänligt” eller nått i den stilen. Då kommer du få fram massa med information..
Och precis som ”inspektörn” säger så ska man bara använda sig av Eco driving när man kan inte hela tiden. Säkerheten går alltid före miljötänkandet!
Säg att du står vid en stopp skylt och ska ut på en huvudled där hastighetsbegränsningen är 50 km/h, då kan du accelerera så att du lägger i 2:an för att sedan gasa på lite extra för att sedan kunna lägga i 4:an istället för att gå via tredje växeln.
Samma sak gäller när du ska köra på en landsväg där det 70 km/h eller högre, gasa på lite extra för att hoppa mellan 3:an och 5:an, men försök att alltid hålla dig under 3000 varv i båda av dessa gångerna. Detta kanske låter väldigt knepigt, men det är jättelätt i praktiken..
Handlar också om att motorbromsa i lagom tid innan ett rödljus - men då måste man också hålla koll på om det finns avtagsvägar innan rödljuset så att man inte rullar fram så långsamt att man hindrar bakomvarande bilar som vill svänga. Så det handlar mycket om timing och känsla och inte bara om att alltid göra på ett visst sätt...
Handlar också om att motorbromsa i lagom tid innan ett rödljus - men då måste man också hålla koll på om det finns avtagsvägar innan rödljuset så att man inte rullar fram så långsamt att man hindrar bakomvarande bilar som vill svänga. Så det handlar mycket om timing och känsla och inte bara om att alltid göra på ett visst sätt...
Helt rätt, men timing och känsla ska man alltid ha när man kör bil, så det gäller inte bara vid miljövänlig körning.
Men visst är det viktigt att inte hindra sina medtrafikanter, och då får man anpassa sin körning samt ha en bra överblick om vad som kommer framför en samt vad som finns runt om en så man vet vad man ska göra
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget