Start > Körkortsforum > Tips: Att välja rätt Trafiksko…

Tips: Att välja rätt Trafikskola.

Gäst 2015-05-23 20:40 ! Citera #
Att välja rätt Trafikskola.

Det finns många olika saker att tänka på innan man väljer trafikskola så jag tänkte dela med mig av lite saker att tänka på och fråga om innan man gör slag i saken. Det kan löna sig i längden. Det fungerade för mig.

Förslag på frågor till kompisar, bekanta och släktingar som nyligen tagit sitt körkort (tänk på att omdömen är färskvara).

- Vilken trafikskola valde man?
- Varför valde man den trafikskolan?
- Var man nöjd med den och sin utbildning?
- Fanns det något negativt med trafikskolan eller utbildningen?

Förslag på efterforskning att göra när man har en eller flera trafikskolor som man väljer mellan.

- Att läsa recensioner på nätet kan (läs kan) vara bra, dock inget som är helt säkert för man vet inte vem som skrev recensionen eller vilken agenda personen har. Är det trafikskolan själv som skriver positivt om sig själva eller en konkurrerande trafikskola som skriver negativt?
- Alltid bra att kolla upp ekonomin och bolagsinformation hos sidor som rating.se, allabolag.se etc. och eventuella skulder hos Kronofogdemyndigheten. Inte kul om man förskottsbetalar ett paket på låt oss säga 10,000 kr och så går trafikskolan i konkurs.

Förslag på frågor till trafikskolan man är intresserad av.

- Vilka öppettider har trafikskolan?
- Redovisar trafikskolan tydligt innehåll i och kostnader för utbildningen?
- Vilken pedagogik använder trafikskolan sig av?
- Vilka möjligheter har du att göra en reklamation om du inte skulle vara nöjd med utbildningen? Välj en trafikskolan som är medlem i STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund).
- Kan man få en individuell utbildningsplan?
- Hur ser köerna ut inför provet på Trafikverket?
- Vad ingår i teoriavgiften och är teorin lärarledd?
- Är kontoret bemannat när man arbetar självständigt med teorin på trafikskolan?
- Vilka pedagogiska hjälpmedel finns?
- Vilka moment ingår i den praktiska utbildningen?
- Finns det lediga körtider på tider som passar dig?
- Kan man själv välja trafiklärare?
- Var är trafikskolan belägen i förhållande till övningsområden?
- Ger trafikskolan dig hemuppgifter mellan körlektionerna?
- På vilket sätt får din privata handledare, om du har en sådan, delta i din utbildning?
- Vilka krav ställs på förkunskaper före kursstart vid komprimerad (intensiv) utbildning?
- Fråga hur många körlärare det finns och hur många av trafikskolan elever som körde upp ifjol (Är det för få i förhållande till skolans storlek kan det vara varningstecken. 30 uppkörningar per lärare är i regel bra).

Statistik är alltid bra men tyvärr är det sekretess när det gäller trafikskolor och deras statistik så man kan inte kräva att få reda på hur det ligger till med klarade uppkörningar och teoriprov men man kan alltid fråga, en seriös trafikskola ger svar på detta. Om du får information så se till så den är så färsk som möjligt och inte gäller trafikskolans bästa år som kanske var för flera år sedan. Tänk på att mycket kan hända på kort tid.

Vilket bemötande och vilka svar fick du på frågorna? Detta kan ge ett hum om hur trafikskolan är generellt.

Lycka till med din utbildning.

/Max, nybliven körkortstagare. :D
Tokyoboy 2015-05-24 14:31 ! Citera #
Massa bra tips men glöm inte att ta en testlektion innan ni skriver in er och köper en massa lektioner/paket. Då märker man snabbt om personkemin stämmer och om trafikläraren är pedagogisk. Båda är viktiga för att utbildningen ska bli så bra som möjligt.
Gäst 2015-06-07 12:50 ! Citera #
Bra skrivet. Allt detta är viktigt.

OCH att tänka på var trafikskolan ligger beläget, rent geografiskt. För min del var det viktigt att övningsköra på det mest besvärliga stället (stadstrafik, kraftigt trafikerad förort), eftersom jag ville få en så utförlig utbildning som möjligt och känna att jag skulle behärska all typ av trafik när jag väl satt själv i bilen.

Övningskör också gärna med fördel över vinterperiod, så att du har fått testa på väglaget under din övningskörningsperiod.

Så tänkte jag i alla fall...
Gäst 2016-01-14 03:36 ! Citera #
Riktigt bra skrivet, jag önskar bara att ja kollat upp detta innan! nu sitter jag här och ska reklamera när jag egentligen bara vill ha en redig utbildning :/ Som tur är så är skolan med i STR!
Gäst 2016-11-17 11:19 ! Citera #
Bra tips som jag inte gjörde innan

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo